ALGEMEEN > Gips > lossingshoek
xxx
2 antwoorden
-
Ik ben momenteel bezig met het maken van een theekan, deze wil ik graag uit porselein maken.
Ik heb besloten om een positief van het ontwerp te laten uitfrezen zoadat ik deze als moeder kan gebruiken en zodoende gipsmallen kan maken om het porseleinen eindproduct in de gieten.
nu had ik de tekening naar de frezer gestuurd en die attendeerde mij op het gebruik van een lossingshoek.
Het plan is om 2 apparte mallen te gebruiken voor de deksel en het kannetje zelf. de deellijn van het kannetje ligt over het midden van de tuit en het handvat. Zoals te zien in het plaatje ( is het te zien?) heb ik de grote zijden die "verticaal"op de lossingsrichting liggen onder een kleine hoek van 2 graden getekend, is deze hoek groot genoeg?
kan iemand zo bij het aanzicht van deze afbeelding bepalen of het mogelijk is om dit te maken of tegen welke problemen ik nog aan zou kunnen lopen?
Het frezen van de mal is ontzettend duur en als student kan ik het me niet permitteren om hier een fout in te maken.
kan iemand mij adviseren ?
vriendelijke groeten
p.s. Ik weet niet precies waar ik een nieuw topic kan starten, vandaar dat ik de vraag in dit topic stel.
-
Beste Angeline,
Een lossingshoek is inderdaad wel van belang. Over het algemeen krimpt porselein nogal veel, ook in de mal. Daardoor verwacht ik niet dat je daar veel problemen mee zult krijgen.
Echter, er is een ander punt dat de aandacht verdient. Wanneer je een rond voorwerp afgiet met gietklei in een gipsen mal zul je relatief weinig problemen hebben met vervorming. Bij een bolle vorm worden de spanningen door de krimp van het drogen en het bakken naar alle kanten gelijkelijk verdeeld. Maar wanneer je een vierkant blok wilt afgieten, waarvan het model platte vlakken heeft, zullen deze vlakken de neiging hebben om hol te trekken bij het drogen en het bakken. Dit komt door de verdikking van de kleilaag in de hoeken. Om dit probleem tegen te gaan wordt in de industrie een blokvorm lichtelijk opgebold. Dit probleem speelt bij porselein een grotere rol dan bij gietklei van bijvoorbeeld aardewerk. Wanneer de vlakken van jouw theepot (die er overigens uitziet als koffiepot) lichtelijk worden opgebold zal dat ook hogere eisen stellen aan de lossingshoek. Een aardig bijverschijnsel is dat een lichtelijk opgebolde kubus er ook beter uit gaat zien, monumentaler.
Misschien dat je hier iets aan hebt. Het is een onderwerp dat zeer uitgebreid is en dat eigenlijk vraagt om een goede begeleiding door vakmensen die thuis zijn in deze materie. Een computer is geduldig maar de praktijk van het werken met klei stelt ook zijn eisen.
Heb je nog aanvullende eisen, mail mij dan maar persoonlijk.
Met vriendelijke groet van www.michelkuipers.nl
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.