ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku resultaten

IK heb de laatste keren geen goede raku resultaten, en ik weet niet wat daar de reden van is. kan iemand mij helpen?
Ik heb een rakuoven van Keramikos met de branderopening onder. De ovenplaat staat op steuntjes op ongeveer 5 cm hoog en de brander staat 1 cm van de branderopenign af. De ventilatie opening bovenop heb ik open staan. Ik gebruik het recept van Ed Knops van de kwast glazuur. De resultaten zijn, dof niet uitgesmolen glazuur, maar de oven komt wel goed op temperatuur 1000-1100 graden.
Wat doe ik verkeerd?
gevraagd

3 antwoorden

  • Tonny, haal die thermokoppel uit die oven. Binnen het uur moet u de gewenste temperatuur kunnen halen. Kijk in de oven en ZIE de toestand van het glazuur. Als die gaat glimmen als olie is het glazuur klaar, en niet eerder. Als dit niet gebeurd, probeer dan eens een ander recept.
    beantwoord
  • De oven heeft er 50 min over gedaan om op temperatuur te komen. Ik heb geen thermokoppel maar kontroleer de temperatuur met een pyrometer.
    Zou het ook aan de druk van het gas kunnen liggen of is 1000 graden gewoon 1000 graden? De gasdruk was ongeveer 0,2 bar. Aan het glazuur kan het haast niet liggen want ik heb ook andere glazuren gebruikt die er net zo mat en niet uitgesmolten uit kwamen.
    beantwoord
  • Tonny, een therokoppel is de sonde die men in de oven stopt en kan aflezen op de pyrometer. Aan het gas ligt het niet. 1000 graden heeft geen betekenis als men daar geen tijd aan koppelt. De gasdruk lijkt me zeer laag, maar gezien u 1000°C kunt halen in 50 min. zal dit volstaan voor een zeer kleine oven. Als alle glazuren mat en grauw blijven stel ik de volgende vraag: wat is de diameter van de ingang van de oven en wat is de diameter van de uitgang ? Dit zou minstens een verhouding van 3 op 5 moeten zijn. De temperatuur controleren met een pyrometer heeft echt geen zin.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.