ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > wanddikte klei bij raku

Graag wilde ik weten of de dikte van belang is voor raku. Ik heb een dunne schaal gemaakt (met 40% chamotte), heeft dat kans van slagen in de rakuton? Wanddikte 2-3 mm.
Alvast bedankt voor de hulp.
Inez
gevraagd

12 antwoorden

  • Inez, dit mag geen probleem zijn, eerder een voordeel.
    beantwoord
  • Dag Inez,
    een nadeel van dunwandige raku is dat het bij het leeghalen van de oven het te snel afkoelt en daardoor het rakueffect niet bereikt wordt.
    Dus snel vanuit de oven in de rakubak is dan iets om op te letten
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Lucien, kan je mij vertellen wat het voordeel zou kunnen zijn, ik kan het niet bedenken eigenlijk.
    Wat Hans schrijft klinkt logisch en ga zorgen dat de schaal als eerste er uit kan. Ga het uitproberen.
    Hartelijk dank maar weer beiden.
    Inez
    beantwoord
  • Inez, ik zie dit zo :
    - Een dunwandige scherf neemt snel de warmte op en verdeelt die snel, maar geeft die ook snel weer af. Het opwarmen én afkoelen begint steeds aan het oppervlak, om dan naar de kern te gaan. Hoe dunner de scherf, hoe korter die weg en hoe kleiner het spanningsverschil.
    - Als u een pot zeer snel in zaagsel zet, zodat die er voor de helft is ingebed, hebt u al kunnen constateren dat de craquelure minder te zien is in het deel dat ingebed heeft gezeten dan het deel dat vrij aan de lucht was bloot gesteld. Hoe komt dat ?? Het is logisch dat die pot, door de isolerende werking van het zagemeel, minder snel afkoeld en de thermische schok daar ook kleiner is. Volgens mijn ervaring zal een dunwandige pot een groterethermische schok ervaren dan een dikwandige. Een dikwandige pot mag u ook niet te snel in zaagsel of stro plaatsen of u hebt achteraf ' brandmerken ' en weinig of geen craquelée. Laat u deze dikwandige pot even afkoelen voor die in de rookton gaat, geen 'brandmerken' én wel craquelée.
    Maar nogmaals, dit is enkel maar mijn ervaring in deze.
    beantwoord
  • Je verhaal is begrijpelijk, maar hoe moet ik een grotere thermische schok bij een lager spanningsverschil zien?
    Het spanningsverschil is het verschil in de lagen en hoe moet ik die thermische schok dan precies zien? Moleculair?
    Het is wat, die leken, maar het wordt me steeds duidelijker.
    Je weet niet hoeveel ik heb aan deze site!
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, dit speelt zich niet op moleculair vlak af. Een thermische schok is wat het is, een snelle afkoeling ( stolling ) van het glazuur dat van zulke samenstelling is dat deze weinig elastisch is en zo deze schok niet kan opvangen en gaat barsten. Dit op een scherf die niet meer gaat meekrimpen, maar deze schok wél kan opvangen door zijn hoog aandeel van amfotere elementen zoals Al²O³. Hoe dunner de scherf, hoe minder warmtestockage en snellere afkoeling. Het glazuur heeft niet de gelegenheid hierin mee te gaan en craqueleert. U zou deze theorie eens kunnen testen met in dezelfde stook een dunwandig en een dikwandig proefje te stoken. Zelfde klei, zelfde grootte, zelfde plaats in de oven, zelfde glazuur. De ene proefscherf is bv. dubbel zo dik. Laat het ons weten.
    beantwoord
  • De proef staat al te wachten op een mooie avond. Ik heb twee schalen (dik en dun) geglazuurd.
    Ik laat het weten. Spannend.
    beantwoord
  • Inez, houd er dan ook rekening mee dat het glazuur op de dunne scherf iets sneller gaar zal zijn dan op de dikwandige schaal. Maar daar zal je vast al rekening mee hebben gehouden. Dit is eerder gericht naar mensen die werken op een thermokoppel bij raku-stook, wat weer eens de zinloosheid hiervan weergeeft.
    beantwoord
  • Ik houd het nauwlettend in de gaten, de spiegel werkt prima daarvoor. Ik laat het je weten.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • De beuk erin. :-)
    beantwoord
  • Even een up-date van de schalen. Ik heb dus de dunste het eerst er uitgepakt en daarna de dikkere en allebei naderhand precies hetzelfde behandeld. En ........ prima gelukt!
    Nogmaals bedankt voor jullie ondersteuning.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, leuk dat je dit even laat weten. ;-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.