ALGEMEEN > Stoken > klei niet gesinterd

Ik heb aan steengoed klei met 25% zand 1.3% ijzer- en 2.6% mangaanoxide toegevoegd om een chocoladekleurige eindresultaat te verkrijgen.
Nu blijkt na bakken op 1260°C dat de pot nog poreus is maw water opneemt. Klei is dus niet volledig gesinterd terwijl niet gekleurde klei die ernaast stond die wel gesinterd is.
Het was de eerste keer dat is deze gekleurde klei zo gebakken heb maar verwachte eigenlijk door de toevoeging dat het sinterpunt wel eens veel lager zou liggen en ik vervormingen zou krijgen.
Heeft iemand hier een verklaring voor.
Groet,
Eric
gevraagd

9 antwoorden

  • Eric, wat is het sinterpunt van deze klei ?
    beantwoord
  • Het sinterpunt weet ik niet maar ik ga altijd iets boven de opgegeven max. temperatuur stoken omdat de fabrikanten meestal veilig aan de onderkant van het echte max opgeven.
    De klei die ik gebruik is de St.Joris witbakkend met 30% zilverzand.
    Opgegeven (door Keramikos) is een max temp. van 1250°C waar ik dus al 10° boven stook.
    Groet,
    Eric
    beantwoord
  • Een mogelijke verklaring die ik zou kunnen bedenken is dat de niet gekleurde klei die wel gesinterd is ,een dunnere wanddikte heeft of van een andere vorm is dan de niet gesinterde gekleurde pot.Of op een hetere plaatst gestaan heeft in de oven tijdens een eerdere (biscuit)stook.

    Rob
    beantwoord
  • Ik denk dat de toevoeging van zand de oorzaak is van het niet sinteren.
    Met alleen de toegevoegde oxides zal er wel verdere sintering optreden.

    Frans
    beantwoord
  • Oh verkeerd gelezen?
    Was de klei al met 25% zand?
    beantwoord
  • Eric, elke toevoeging aan klei geeft een verschuiving van het sinterpunt. ijzer en mangaan zal dit " eutectisch " punt verlagen. Waarom je er zand aan toegevoegd hebt is me niet duidelijk. Zand hoort niet thuis in klei. Je kan dit beter door poederchamotte vervangen. Door het uitzetten van de toegevoegde kwarts gaat deze uitzetten op ( theoretisch ) 570°C en maakt in de klei miniscule barstjes die als een netwerk elkaar verbinden en daardoor de scherf lek maken. Je kan ook een stuk hoger stoken zodat ook dit kwarts gaat versmelten en de bartjes opnieuw gaat vullen, maar dit is toch niet de bedoeling zou ik denken.
    beantwoord
  • Het zand is niet toegevoegd maar zit standaard in St.Joriis wit steengoed zilverzand (kw230 keramikos).
    Er zit zie ik zelfs 30% zand in.
    Het is weer enige tijd geleden maar zelf denk ik dat het is veroorzaakt door de plaats in de oven. Net wat Rob oppert. Ik heb tussen top en bodem 20-30°C verschil en mogelijk dat dit net het verschil maakt tussen sinteren / niet sinteren.
    Het verhaal van Lucien over poederchamotte spreekt me wel aan, zal mogelijk van basis klei veranderen.
    Groet,
    Eric
    PS
    Pot is opnieuw gestookt, nu wel gesinterd :-)
    beantwoord
  • Dan heb ik ook een volgende vraag dat als ik ga wisselen van mijn basis klei (st.joris wit steengoed zilverzand 30%) naar Creaton 254 welke effecten dit kan hebben op mijn glazuren. Al mijn glazuren zijn nl gemaakt op basis van de St.Joris klei.
    Ik weet dat testen de oplossing is en dat dit een moeilijk te beantwoorden vraag is maar toch....
    Groet,
    Eric
    beantwoord
  • Eric, de kleisamenstelling heeft weinig of geen invloed op het glazuur. Wél de kleurvormende oxides in de klei die de kleur van het glazuur beinvloeden. De krimp van het glazuur versus krimp van de klei is de belangrijke factor. Wat wel een invloed heeft op het glazuur is de bovengrens-temperatuur van de klei. Ga eens kijken op www.witgert.de en download pdf kleisamenstellingen. Daar kan je alle verschillen van de aangeboden klei aflezen. Vergelijk Al²O³ en SiO² gehalte. Merk op de verschillen in porselein en steengoed en hun toepassingen. Ook de krimp is af te lezen. Een zwartbakkende klei tot 1300°C is nr.5023
    Dit gamma is te koop bij Willems en co. B - Wommelgem.
    Zoals je gemerkt hebt is de temperatuur wel degelijk de oorzaak. Pendelen aan de boventemp. is zeker aangewezen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.