ALGEMEEN > Stoken > Reduceren en pendelen

Kan iemand mij in lekentaal eens uitleggen wat reduceren nu precies is en pendelen
gevraagd

3 antwoorden

  • Sonja,
    - Reduceren slaat op het verminderen van de zuurstogatomen die vast zitten op de gebruikte mineralen. Een voorbeeld van rood ijzeroxyde. Dit bestaat uit het element ijzer en het element zuurstof in verhouding tot 4 ijzer en 6 zuurstof. Als men door stoken met tekort aan zuurstof, gaat er een reductie van zuurstofatomen plaatsvinden op dit rood ijzeroxyde Fe² O³ en wordt zwart ijzeroxyde FeO. We houden dan nog 4 zuurstof over op 4 ijzer, maw 1op 1 dus FeO ( Fe = ijzer, O= zuurstof )
    - Pendelen is een bepaalde temperatuur gedurende een bepaalde tijd aanhouden. De reden hiervoor is dat men drie voorwaarden moet vervullen om tot eenzelfde resultaat te komen, te reproduceren: Temperatuur, tijd en admosferische conditie. Het laatste hebben we reeds besproken, dit is stoken met voldoende zuurstofaanvoer of met een tekort eraan ( reductie ). Pendelen doet men als een bepaalde temperatuur te snel is bereikt en niet voldaan heeft aan de vereiste tijd, nodig om een glazuur te laten uitsmelten. Vergelijk het met wat er met een steak gebeurd als men die gaat grillen of stoven met gebruik makend van dezelfde tijd. ook hier speelt tijd een even belangrijke rol als de temperatuur.
    beantwoord
  • okè Lucien,
    De discussies en jouw antwoorden beginnen me nu een stuk duidelijker te worden. Ik ga ze allemaal opnieuw lezen.
    bedankt sonja
    beantwoord
  • Sonja, geef maar een sein als er een of ander nog moet verduidelijkt worden. Graag gedaan, gezien dit voor velen hier op dit forum een hulp kan zijn.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.