ALGEMEEN > Stoken > Biscuitbrand

Hallo allemaal,

Voor zover ik weet, doet bijna iedereen de biscuitbrand voor zowel aardewerk als steengoed op ong. 950 graden. Ik zelf ook. Het manual van mijn oven geeft aan dat een biscuitbrand op 1020 graden ook mogelijk is. Mijn vraag is: maakt het veel uit of je het op 950 graden of 1020 graden doet? Ook is er nog de optie van 'langzaam biscuit': opstoken met 60 of 120 graden naar 950 graden. Bij 'normaal biscuit' staat ook o.a. 120 graden naar 950 graden aangegeven, dit doe ik altijd. Ik neem aan dat dit gewoon goed is? Ik wil graag even wat extra zekerheid.

Vriendelijke groeten,

Flora
gevraagd

5 antwoorden

• Hallo Flora,
    Biscuit stookt men best tot 950°C, dit om reden dat er beneden de 900°C er nog zwavelverbindingen en restanten carbonaat in de scherf bevinden. De fase waarbij deze als gassen ontsnappen gebeurd vanaf 800°C en deint uit tot 950°C noemt men de 'burning out fase'. Hoger biscuit stoken heeft eigenlijk weing zin. Tot 600°C is een stijging met gemiddelte van 100°C/h. is aangeraden. Eens hier voorbij mag men met 150°C/h. opgaan. 900°C is ook reeds voldoende als men nog 30 minuten op deze temp. extra gaat pendelen.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

Bedankt voor je antwoord! Ik neem aan dat dit voor zowel aardewerk als steengoed geldt? En waarom doen sommige mensen de biscuitbrand dan op 1020 graden? Zodat de scherf iets sterker is?
    beantwoord
  • Flora, dit zou de enige reden mogen zijn voor steengoed, maar dat zegt toch iets over de povere kwaliteit van de klei als dit nodig blijkt. Goedkoper is een iets duurdere klei. :-)
    beantwoord
  • Een andere reden kan zijn dat de scherf minder water opzuigt tijdens het glazuren Flora.
    B.v met kwasten zal de eerste aanzet bij een meer poreuze scherf meer vocht uit de glazuur onttrekken.
    Bij een minder poreuze scherf krijg je een gelijkmatiger oppervlak.

Frans
    beantwoord
  • Om het probleem van het te snel onttrekken van water uit het glazuur kan men verhelpen met er een colloïdale stof aan toe te voegen, zoals bv. CarboxyMethylCellolose. Bijkomend voordeel: het gaat bezinking van het glazuur verhinderen. Om reden van té poreuze scherf hoger stoken kan hiermee worden afgeschreven en is de energie-rekening iets lager. Let wel steeds hoger dan 900°C biscuit te stoken om bovenvermelde reden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.