ALGEMEEN > Stoken > Zuurstof toevoeren bij rood glazuur

Ik kocht de Koralle (rood)glazuur van Botz. Nu weet ik dat rood een moeilijke kleur is en keek daarom nog even op de site van Botz. Daar staat dat je bij deze kleur zuurstof moet toevoegen tijdens de stook. Nu ben ik nog een beginnende stoker dus mijn vraag is: hoe doe ik dat?
gevraagd

5 antwoorden

• :-) Gezien ze hiermee vast geen kunstmatige beademing bedoelen zal het enkel gaan om oxyderend stoken = oven-uitgang NIET afsluiten. Oef.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, bedoelt u daarmee de deksel van mijn (bovenlader) oven op een kier zetten? Er zit een klein luchtgat in de deksel (ong. 5 mm doorsnede) maar dat zal niet genoeg zijn denk ik? Mijn eerste gedachte was ook: blazen via dat gaatje in de oven, maar dat geeft Co2 ipv zuurstof volgens mij. En welke kleur daarvan komt?
    :-)
    beantwoord
  • Neen Marlen, dit is niet de oplossing. Stook eens dit glazuur eens en kijk of het rood behouden blijft. Indien er een bruin-verkleuring optreedt kan u overwegen het gaatje in het deksel van de oven wat ruimer te maken ( 2 à 3 cm ). Zeker géén lucht inblazen of het deksel op een kier zetten, dat is zinloos.
    beantwoord
  • Dank u Lucien! Ik zal eerst eens proefstoken. Sowieso altijd het beste geloof ik! Maar ja ongeduldig he? Of enthousiast, als je het anders bekijkt!
    beantwoord
  • Moet zo zijn Marlen. ;-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.