ALGEMEEN > Stoken > hoe pendelen

Hoi, ik heb me net aangemeld op dit leerzame forum. Ik heb een vraag over pendelen, ik krijg n.l zogenaamde pinholes in m`n glazuurbrand, dit zou met pendelen opgelost kunnen worden? ik weet wel ongeveer wat het betekend (een periode doorstoken op de eindtemeratuur?) maar weet niet precies hoe ik het met mijn oven kan doen. Ik heb een Vingerling oven Automatic V220. Volgens de gebruiksaanwijzing is dit de stookcurve voor biscuitbrand; 1ste uur 20%, 2de uur 40%, 3de uur 60%, 4de uur 100%.
Bij gladbranden; 1ste uur 50% en dan op 100%. Dit moet ik dus elk uur handmatig doen via de procentenknop. Deze oven werkt op temperatuur cones. Dus als de oven naar 100% is gezet slaat hij automatisch af als de eind temperatuur bereikt is...hoe kan ik dan nog b.v. een 20 a`30 minuten pendelen?

Wie weet hier de oplossing voor? gr.hannie
gevraagd

42 antwoorden

  • Hallo Hannie,
    Pinholes krijg je niet weg met pendelen, het is volgens mij lucht of vocht wat eerst explodeerd en dan implodeerd. kan geen goede hechting op de schref zijn of wat anders waardoor dit gebeurt. ik ben geen keramist maar ovenbouwer en hoor nog wel eens het en ander hierover.
    groetjes, john.
    beantwoord
  • hallo John,dank je wel voor je antwoord.Ik ga nog eens wat proefbaksels maken en verder uitproberen. Het lijkt mij ook dat de hechting niet goed gegaan is, het waren biscuit tegeltjes die ik al een aantal jaren in de kast had liggen, misschien stoffig of vettig.
    Maar toch op de vraag hoe ik eventueel kan pendelen met dit systeem oven, kan je me daar antwoord op geven?
    beantwoord
  • Hannie V, als u met dit systeem werkt, hoeft u helemaal niet te pendelen. Die cones plooien maar door als de tijd/temperatuur voldaan is aan dat cone-nummer. Nu zijn er twee mogelijkheden; ofwel werkt u met een hoger cone-nummer, ofwel voegt u bij het glazuur wat extra flint of kwarts aan toe ( +/- 2 à 4 % ), wat het glazuur wat minder "taai" maakt. Mag ik er ook van uit gaan dat de bisquitbrand minstens tot 900°C geweest is? Vermoedelijk zit er ook geen temperatuur-aflezing op. Dan deze tip: Op het ogenblik dat u een rode gloed in de oven ziet wil zeggen dat de 600°C gehaald is en moet er 6 uur zijn verlopen. Gaat dit sneller, hou de knop dan op 40% tot deze 6 uur vol is. Is er iets niet duidelijk, geef maar een gil.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,Ik vind het al een hele geruststelling dat ik met deze oven niet hoef te pendelen,dank je wel voor deze tip.
    Ik gebruik de minicones orton nr o6 voor bicuitbrand die zou 1000gr zijn. en voor gladbrand grote cones nr o4 ;1060 gr.
    Ik heb Veka GL-1100 transparant glans glazuur gebruikt,in poedervorm aangemaakt met water en niets anders toegevoegd.Er is idd geen temperatuur-aflezing.
    Uw tip over de rode gloed ga ik in de gaten houden.
    Heel erg bedankt alvast voor uw antwoord!
    Als ik weer een probleem heb meld ik me graag weer.
    groetjes,hannie
    beantwoord
  • Hannie, dan is de bisquitbrand zeker niet de oorzaak. Ik raad u zelfs aan om Orton 08 te bebruiken. Dit volstaat. Ik wil u nog er op wijzen dat een cone niet enkel op temperatuur reageerd, maar ook op de tijd die er over gaat. Als u aan 150 °C/ h. stookt, zal de come smelten op 1000°C, maar als u aan 100 °C/h. stookt, zal de cone reeds op een lagere temperatuur smelten. Dit is net zo fantastisch aan dit systeem. Of je nu snel of langzaam stookt, met een volle oven of een halfvolle oven, cones geven altijd het juist resultaat als voordien en het glazuur ook. Probeer eens cone 03 of wat kwarts.
    beantwoord
  • Hallo Hannie.
    Momenteel gebruik ik nagenoeg geen kant-en-klare glazuren meer maar een aantal jaren geleden heb ik ook gewerkt met een stuk of wat VEKA-glazuren (uit het pak) Ik had ook de VEKA 1100. Ik zou deze glazuur niet als taai willen beschrijven want ik heb (met de electrische oven computergestuurd) bij deze glazuur geen pendeltijd nodig gehad. (ik noteer alles)
    Als ik me niet vergis is de max, temperatuur van de VEKA glazuren 1060 graden. Zover hoeft men echter met deze niet te gaan om een goed resultaat te krijgen.
    Wat ik toen ook heb genoteerd is dat men het niet te dik op moet brengen anders craqueleert het en krijgt men dat "heerlijke" tinkelende geluid, weken lang, na de bak.... :-(

    In mijn notities staat dat ik de hele weg volop heb gestookt (240 graden per uur) tot de te willen bereiken temperatuur en heb ik er verder geen problemen mee gehad nadat ik het glazuur wat dunner had opgebracht.
    Ik heb bij de GL1100 toen een gladbrand genoteerd van 1040 graden.
    Veel succes gewenst.
    beantwoord
  • Lucien,ik heb momenteel alleen de cones 04 05 en 06,maar als ik weer inkopen ga doen zal ik wat meerdere nummers in huis halen.Ik heb net de oven gevuld voor een biscuitbak met wat frutseltjes van mijn 5 jarig kleindochtertje,het is allemaal beschilderd met engobe,ik heb er een cone 06 in gezet.
    Je hebt het over cone 03 of kwarts,wat is kwarts?en voor welke temperatuur is cone 03?

    hannie
    beantwoord
  • Hallo Marrie,wat aardig van u om mij ook een advies te geven!
    Dat is erg handig om die notities bij te houden.Bij dunner opbrengen bedoelt u daarmee om het glazuur iets dunner aan te maken?
    Ik zou dus bij gladbrand meteen op 100% van start kunnen gaan.

    gr,hannie
    beantwoord
  • Hannie,
    Om deze cones te begrijpen hoe ze werken moet er ook een tijd aan verbonden zijn. Men kan niet spreken van een cone die smelt op 1060°C. Vraag daarbij is; in hoeveel tijd hebt u dit bereikt. Vandaar dat pendelen met cones buiten de kwestie is.
    Laat me dit met volgend voorbeeld verduidelijken:
    Orton Large Cone 04: aan een gemiddelte van 60°C/h gaat die vervormen op 1050°C. aan een gemiddelte van 150°C/h gaat die pas op 1060°C vervormen. Er is reeds een verschil van 10°C.
    Bij Small Cones geeft men in de tabel 2 snelheden: 150°C/h en 300°C/h

    Bij 300°C/h zal 09 vervormen bij 955°C ( bisquit-brand ), 07 bij 1008°C, 05 bij 1060°C en O3 bij 1130°C.
    Gaat u stoken aan een gemiddelte van 150°C zal de eindtemperatuur iets lager zijn. Eigenlijk is die eindtemperatuur totaal onbelangrijk. U moet enkel een cone gebruiken waarbij het glazuur mooi uitsmelt en niet andersom. In betere recepten-boeken staat er steeds het Cone-nummer bij en de temperatuur als grove inschatting.
    En als een glazuur een grote smeltinterval heeft, spreekt men van een ' taai ' glazuur. Om dit minder ' taai ' ( beter vloeibaar ) te maken, kan u daar een beetje kwarts aan toevoegen. Kwarts is het hoofdbestanddeel van zilverzand. In recepten wordt dit aangeduid als SiO² ( silicium-oxyde ). Het kan wel iets temperatuurverhogend zijn, maar in kleine hoeveelheden ( < 4% ) gaat u dat vermoedelijk niet merken, maar het glazuur zal iets beter uitsmelten.

    beantwoord
  • Hallo Hannie.
    Je kunt inderdaad de glazuur iets dunner maken.
    In mijn notities stond dat ik van een vol pak, 1 liter glazuur had.
    In principe was toen éénmaal dompelen voldoende.
    Ik hield het werk dan 5 / 6 seconden in het glazuur.
    Bij het spuiten van de glazuur (in een spuitcabine met compressor) heb ik het werk 3 x gespoten.
    Ik heb geen idee of je hier wat houvast aan hebt want de één spuit wat dikker op dan een ander.....
    Wanneer je een proefje even het aantal seconden dompelt heb je misschien een vrij duidelijk beeld van de op te brengen dikte van het glazuur.......

    Of je meteen op 100% van start kunt gaan met jou oven, dat weet ik niet.
    Ik heb geen ervaring met dit type ovens.
    Er zijn ook ovens die gaan (naar mijn beste weten) op 100 % van start met 360 graden per uur.
    Proefjes maken dus.

    Te dik opgebracht geeft na de stook tevens een melkachtig effect.
    Succes, we zijn benieuwd naar het eindresultaat.
    beantwoord
  • Lucien,het is me steeds duidelijker aan het worden wat geweldig al deze antwoorden en adviezen!
    heel hartelijk dank daarvoor,ik heb het SiO2 4% receptje genoteerd.mocht het nodig zijn ga ik het toepassen.
    dit weekend ga ik wat glazuurproefjes doen,en zal er verslag van doen.
    gr,hannie
    beantwoord
  • Marrie,ik kwast het altijd maar vind dat wel een erg gedoe,het zit altijd onder de strepen en is bobbelig.Ik denk dat ik eens ga proberen te dompelen,moet ik wel eerst een glazuurtang aanschaffen denk ik?Het overige glazuur kan toch weer terug in een afgesloten jerrycan voor een volgend gebruik neem ik aan?

    Een vol pak op een liter;is dit een pak van 500 gr.?

    In de gebruiksaanwijzing van de oven staat dat het meteen op 100% kan als het geglazuurde werkstuk geheel droog is.
    Dan heb ik nog een vraag over zelf gemaakte engobes,de keurpigmenten die daarvoor gebruikt worden,kan dat ook majolica poeder zijn?

    gr,hannie
    beantwoord
  • Dompelen doe ik met de handschoenen aan, Hannie.
    Ik gebruik er geen glazuurtang voor. Ik vind het niet zo handig om werkstukken tussen het tangetje te klemmen en heb de kracht niet in de handen om het werkstuk hierin vast te houden.
    Het glijdt er tussen uit.
    Ik dompel dus eerst de ene helft van het werk en daarna de andere helft. Gaat ook sneller dan met de kwast... :-)
    Het overige glazuur kan gewoon terug in je plastic vat.
    Zelf gebruik ik er plastic emmertjes voor.

    Een vol pak op een liter is een pak van 500 gram.

    Over de majolica poeder (de benaming is trouwens onterecht) staat elders in dit forum een ruime beschrijving over wat het is.
    Persoonlijk zou ik dit dure poeder niet voor een engobe gebruiken.
    De kleurpigmenten zijn hiervoor een veel voordeliger oplossing.
    beantwoord
  • Hannie, gelijk ook een proefje maken met 2% kwarts ( of flint ) om beter het verloop te zien. Voor u van start gaat, overlees nog eens rustig al deze postings. Als u iets niet 100% hebt begrepen, laat het weten. En eens u dit " mechanisme " van deze " kiln-sitter " door hebt kan er niks tegen op. Ho ja, nog dit : er zijn twee soorten mini-cones; een in de vorm van een driehoekig wit staafje en de bruin-rode mini-cone in de vorm van een obelisk, net zoals de grote broer. Beiden zijn geschikt.
    beantwoord
  • hallo Marrie,fijn dat u mij uitlegt hoe te dompelen want ik heb dit niet eerder gedaan,hoelang is de droogtijd tussen de twee helften?en mag het bij de tweede helft iets over de eerste helft heen of moet het precies aansluiten,i.v.m. een verdikking?

    gr,hannie
    beantwoord
  • Hannie: er is een foutje in mijn schrijven geslopen wat kan leiden tot een misverstand.
    Een vol pak gemengd met het water maakt SAMEN 1 liter glazuur!!!
    Mocht het inmiddels al aangemaakt zijn dan is dat nog geen ramp.
    Een dag laten staan, het glazuur bezinkt en het overtollige water er af gieten.
    beantwoord
  • Je ziet de glazuur als het ware direct opdrogen, Hannie.
    Wanneer het droog oogt kan meteen de andere kant worden gedompeld. Je kunt er zowat op wachten.
    Wanneer de glazuren elkaar teveel overlappen kun je het teveel, na droging, zó met de vingers (met latex handschoenen aan) er af vegen.
    Wel even opletten of er tijdens het dompelen geen luchtbellen in het glazuur op het werk zijn gekomen.
    Zo ja, worden deze ook met een vlotte streling van de hand over het droge glazuur, verwijderd.
    Ik weet het niet zeker meer maar het zou goed kunnen dat de GL 1100 nou niet een glazuur is die bij aanraking, na droging, goed blijft zitten.
    Dit is vast op te lossen met tylose.

    beantwoord
  • Hallo Marrie,ik had nog geen glazuur aangemaakt.Dus als ik de poeder in een litermaat doe en dan met water aanvul tot een liter moet het ongeveer goed zijn.en dan flink doorroeren natuurlijk.
    Ik heb een jaar of tien geleden een kleicirsus gevolgd bij Babette Duller van Veka,ik kan me nog herrineren dat zij ons leerde met de vingers de kwaststrepen wat weg te vegen.en als ik dan met majolica ging decoreren moest ik het werkstuk vaak aanraken waarbij de glazuur toch wel goed bleef zitten.
    Ik heb heel lang niks meer gedaan met klei,maar nu ik een kleindochtertje van 5 jr.heb leek het me leuk om er weer mee aan de slag te gaan,ik ben intussen wel wat dingen vergeten vandaar dat ik me hier op het forum heb aangemeld en blij ben met alle tips en adviezen die ik van jullie krijg!
    gr.hannie
    beantwoord
  • Hannie, mag ik nog volgende tips aan de goede raad van Marrie toe voegen:
    - Zoals Marrie reeds aanstipte, voeg er zeker Tylose of een ander stelmiddel aan toe om verscheidene reden.
    - Haal het mengsel zeker door een zeef van 100 mesh. Herhaal dit telkens u dit glazuurmengsel opnieuw gebruikt.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,Ik heb idd grote en kleine cones,de kleintjes zijn wat lastig om op de kiln-sitter te plaatsen,ik moet er stukjes scherf onder leggen om de voelerpen hoog genoeg te krijgen anders start de oven niet.Ik heb gelezen dat Keramikos "oplegplaatjes "verkoopt maar daarvoor moet ik naar Haarlem.Ik heb gisteren zelf oplegplaatjes gemaakt van klei in verschillede diktes,die ik volgende week biscuit ga bakken en dan zien of ze bruikbaar zijn.
    gr,hannie
    beantwoord
  • Lucien,ja ik ga zeker de goede raad opvolgen,vrijdag ga ik naar de vakwinkel zowieso voor een zeef en kijk of ze de Tylose ook verkopen.
    beantwoord
  • Een door mij vergeten toegevoegde tip van Lucien: ZEVEN.
    Ik was het vergeten omdat het voor mij automatisme is.
    Bedankt, Lucien voor deze aanvulling.
    Wat ik tevens erg belangrijk vind is:
    Ik proef uit dit onderwerp dat de eventuele samenwerken met het kleindochtertje van vijf, erg belangrijk is??/motivatie is??
    (heb zelf ook een kleinzoontje van vijf en één van drie en beiden betrek ik bij de klei)
    Ik vind glazuren voor een kind van vijf een hele onderneming.
    Mijn kleinkinderen komen momenteel niet verder in mijn ateliertje dan werken met wat klei en prutsen achter de draaischijf om de belangstelling op te wekken.
    Daarna: handjes wassen.
    Ik zou hiermee graag even de "gevaren" en/of de waarschuwingen onder de aandacht brengen wat glazuren met zich mee kan brengen. (eerder besproken in dit forum en een zeer belangrijk onderwerp)
    Laat mij werken met de klei maar tevens werken voor de zorg. ( marrie.punt.nl)
    beantwoord
  • Hallo Marrie,niet omdat het belangrijk is of om de motivatie,mijn kleindochtertje zag mij kleien en wilde dit ook doen,ik gaf haar een stukje klei en liet haar een duimpotje maken en ze had de smaak te pakken.Tot dusver laat ik haar plakjes uitrollen waaruit ze figuurtjes snijdt met een satestokje die ze dan met loodvrije engobe beschilderd.als de werkjes droog zijn ga ik ze bakken.Met het glazuur komt ze niet in aanraking.
    Ik heb op je site gekeken,je maakt erg mooie dingen hoor en wat een leuke foto`s met je kleinzoon!
    beantwoord
  • Hannie, het enige schadelijk is wat men kan inademen. Waar ten onrechte teveel aandacht naar gaat is wat men zogezegd via de huid kan opnemen aan schadelijke stoffen in het atelier. Geen enkel klei-of glazuur kan verder doordringen dan in de eerste van de vijf lagen van de opperhuid ( Epidermis ). Deze vernieuwd om de 27 dagen. Als er al iets zou opgenomen zijn in deze eerste laag ( Hoornlaag ) blijft dit niet langer dan deze periode opgenomen. Het is onmogelijk dat zelfs het befaamde Collageen (in cosmetische produkten ) in de huid kan doordringen. En verder bestaat de huid dan nog uit de Dermis ( lederhuid ) en de Hypodermis. Dat loodhoudende glazuur of engobe door de huid zou kunnen worden opgenomen is ronduit een fabeltje. Let wel steeds een degelijk mondmasker te dragen als u men poeders werkt. De longen kunnen wél schadelijke stoffen in de bloedbaan brengen, en ook "stoflong" ontwikkelen.
    beantwoord
  • Heb ik twee van die kornuitjes in mijn atelier, zegt de één tegen de ander tijdens het bolletjes draaien van klei: HET LIJKEN WEL SNOEPJES!!!!!!
    De ander bedenkt zich geen moment en: STOPT HET IN ZIJN SMUIGELTJE!!!!!!! :-(
    beantwoord
  • :-))) Wel een snoepje vol met mineralen. Moet niet persé uit de bio-shop zijn hoor. ;-)
    beantwoord
  • Hallo Hannie,

    Nu heb ik de coontjes ontvangen en het oplegplaatje maar nu is in de afgelopen 3 uur de oven al 6 keer afgeslagen omdat de coontjes, waarschijnlijk door het trillen van de oven, er steeds tussenuit vallen. Hoe heb jij dit opgelost?

    De minicones zijn inderdaad mini, ze zijn amper groot genoeg om ze op de oplegplaatjes te blijven hangen.

    Groet,

    Wilma
    beantwoord
  • Hannie, ik denk dat je echt fout bezig bent met stukjes scherf of wat dan ook mee tussen de pennen te stoppen. Ofwel is de bovenste pen vervormd en moet je die vervangen, ofwel is de fijnregeling aan de buitenkant niet goed geregeld. In dit geval; een cone plaatsen en dan langs de buitenkant de ' lamel ' kan men met een vijsje hoger of lager plaatsen, zodat de ' hamer ' net kan ophoog gehouden worden. In geval de boveste pen vervormd is, demonteren en vervangen door een croom-nikkel lasstaaf waar je het smelt-beslag af haalt. Oud staafje meenemen naar de speciaalzaak ijzerwaren/ las-benodigdheden. Die weten direct wat je nodig hebt.
    beantwoord
  • Hallo Wilma,
    ik heb het nog niet meegemaakt dat de oven afgeslagen is doordat het coontje eruit viel. Je zegt door het trillen van de oven? mijn oven trilt totaal niet, die staat al de uren muisstil, ik hoor hem niet eens. Zie je echt dat hij trilt, dat lijkt mij niet goed. Heb je het oplegplaatje wel goed stevig in het schachtje geduwd hij kan waarschijnlijk tijdens de stook een beetje naar beneden zakken dan werkt de voelerpen niet meer. zorg dat hij er echt stevig inzit.
    groet,Hannie
    beantwoord
  • Lucien de pen is niet vervormd,die is echt kaarsrecht.Ik heb nog een aantal grote cones,die ik ooit bij Veka heb gekocht,nr.4 dus voor de gladbrand.die passen nog uitstekend op het orginele oplegplaatje.Maar de mini cones is een echte ramp,zelfs op het vervangende oplegplaatje die ik bij Keramikos heb gekocht haalt de pen het kontakt niet.
    Zoals u het uitlegt kan ik mij er een voorstelling van maken hoe het in elkaar steekt.De "lamel" hoger of lager plaatsen kan natuurlijk uitgeprobeerd worden,dat ga ik ook zeker doen maar met deze koude temperatuur wacht ik nog even om te gaan sleutelen aan de oven omdat hij buiten in een schuurtje staat,ik weet niet waar het lamel zit ik moet eerst een kap verwijderen.brrrr te koud nu om daar een uurtje mee bezig te zijn.
    Ik heb een paar foto`s gemaakt van hoe ik het nu oplos,ik ga ze zometeen op de cp zetten en dan even kijken of ik ze hier kan laten zien,want ik weet niet precies hoe dat in z`n werk gaat.
    Ik ga het even uitproberen.
    groet,Hannie
    beantwoord
  • Hallo Hannie,

    Nee hoor, de oven trilt niet echt maar als hij inschakelt dan resoneert hij waardoor het coontje valt. De ruimte om de coon op te leggen is minimaal (lengte) De oplegplaatjes moeten een beetje scheef om de lengte van de coon te halen.

    Groet, Wilma
    beantwoord
  • Ik heb geen idee hoe ik foto`s kan laten zien???
    Bijlagen:
    beantwoord
  • ohh toch gelukt; bovenste foto is het orginele oplegplaatje van de oven met een grote cone.(die helaas niet meer verkrijgbaar zijn gelukkig heb ik er nog een flink aantal)deze werkt prima.
    onderste foto; vervangend oplegplaatje van keramikos voor de mini cones,maar lukt nog niet want de voelerpen blijft te laag,zodoende heb ik zelf een stukje scherf in model gemaakt en op 1060 gr.gebakken en kan die gebruiken voor de biskwie brand.

    groetje,Hannie
    beantwoord
  • Hallo Hannie,

    Ik heb ook oplegplaatjes van Keramikos besteld. Wat ik heb thuisgekregen zijn 2 ijzeren staafjes/plaatjes van 5 mm breed en 4 cm lang. Wat ik bij jou op de 2de foto zie is een veel groter uitstekend stenen plaatje.

    Groet,

    Wilma
    beantwoord
  • volgens mij heb jij het verkeerde gekregen.Je moet hebben het oplegplaatje voor minicones Vingerling oven.
    artikelnummer KS012.de prijs is euro 10,90

    groet Hannie
    beantwoord
  • Ik heb het even nagekeken maar wel het goede besteld. Misschien heb ik het verkeerde geleverd gekregen. Ik zal eens even contact opnemen met Keramikos.
    beantwoord
  • Zou ik zeker doen Wilma.
    Sukses,ik hoor graag van van je hoe het afloopt..

    beantwoord
  • Hannie, dit is ronduit geknoei. Handig dat je er een foto van geplaatst hebt. Er zat vroeger in het grote ronde gat een porseleinen buis met drie uitsparingen, één voor de bovenste beweegbare pin en ipv dat dom onderleggertje, twee roestvrij stalen dragers in V vorm waar het minicoontje in kon wegzakken. Enkel werken met mini-cones. En koop asjeblief dit missende porseleinen stuk. Nu is dit gat nadelig voor het hele apparaat door de hitte-doorstroom. Wie Kilnsittere verkoopt heeft ook de reservestukken.
    beantwoord
  • Nou, dat is wel erg negatief gezegd, misschien niet zo bedoeld?! Ik denk dat we gewoon beiden bezig zijn de oven goed werkend te krijgen. Zoals jij de Kiln-sitter beschrijft ziet die van mij er ook niet uit hoor. Ik herken helemaal de oven met Kiln-Sitter zoals Hannie deze op de foto heeft gezet, ook geen porseleinen buis.
    beantwoord
  • We hebben eindelijk het coontje zo liggen dat hij blijft liggen en zijn nu bezig een bisquit stook te doen. Inmiddels 500 graden dus we zijn goed bezig. Ik laat het even weten. Als de oven is afgekoeld zal ik ook even een foto maken van hoe wij het nu (hopelijk) opgelost hebben.
    beantwoord
  • Lucien,ik heb deze oven gekocht en had dit systeem met het oplegplaatje wat volgens mij en de gebruiksaanwijzing orgineel is,bij deze oven kan denk ik geen porceleinen buis geplaatst worden,het gat is klein,daar zit alleen de voelerpen en daaronder is een uitsparing voor het orginele oplegplaatje dat wordt ook in de gebruiksaanwijzing precies zo besproken.Bij deze oven kon men vroeger de orginele temperatuurstaafjes kopen,ongeveer 5cm.lang 1cm.breed en een halve cm.dik.toen ik deze oven kocht zaten er nog een aantal staafjes bij,die waren uiteraard perfect,nadat deze niet meer verkrijgbaar waren kon je het oplossen met de cones,dat waren de grote,wat een goed alternatief was.Helaas werden die later vervangen voor de mini cones wat dus een behoorlijk probleem opleverde en zodoende dus zelf iets moeten uitvogelen,en dat werkt voor mij goed naar mijn zin.


    beantwoord
  • Ik denk niet dat Lucien het negatief bedoeld,hij is altijd behulpzaam als ik vragen heb,maar dit is een ander probleempje die wij met onze oude Vingerling oven hebben.Het is een oeroude oven,die werkt nog perfect,altans bij mij, en gelukkig hebben we de gebruiksaanwijzing dus we komen er wel uit Wilma.
    groet,Hannie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.