ALGEMEEN > Techniek > duncan glazuur

Ik heb een grote hoeveelheid dun glazuur in allerlei soorten gekregen. Ik heb geen idee hoe ik dit materiaal het beste kan verwerken.
Normaliter werk ik met 'gewone' glazuren en engobes. Wat is het verschil met duncan. Graag een antwoord.

8 antwoorden

  • Hallo MW.van Leeuwen,
    Het korte antwoord op deze vraag is: goed roeren, kwasten en bakken.
    Maar als u meer wilt weten over de verschillende Duncan glazuren, kijk dan eens op www.ilovetocreate.com.
    Daar vindt u de glazuren, hoe aan te brengen en stooktemperatuur.
    mvg, Anneke
    beantwoord
  • Dank je wel voor je antwoord. Ik ben meteen gaan lezen. Kun je me zeggen wat er bedoeld wordt met fire to shelf cone 06 of 04. Aan wat voor bakprogramma moet ik dan denken. mvg Marieke
    beantwoord
  • Door onderstaande link te knippen en plakken in uw browser komt u er rechtstreeks bij de tabel Orton cones.
    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=22598

    Maar u vindt de tabel ook onder het onderwerp Downloads in dit Discussieforum.

    beantwoord
  • Wij zijn gewend on biscuit te stoken op 950 a 1000 graden en dan glazuur te stoken op ongeveer 1060 graden. Bij Duncan doen ze het net andersom, de biscuitstook hoger dan de glazuurstook. Biscuit op 1077, glazuur op 1013. Maar dit is niet beslist nodig. Zelf heb ik duncan glazuur op 1060 graden gestookt op biscuit dat op 1000 graden gestookt is en dit wil prima.
    Eerst proejes maken is natuurlijk het beste.
    Succes!
    beantwoord
  • dank je wel. Voorlopig kan ik weer vooruit.
    beantwoord
  • M.W.Leeuwen, Cones zijn niet enkel een temperatuur-aanduiding, maar een samengaan van temperatuur en de stooktijd/curve. Let even op de hoofding van de Orton-cone tabellen. Er staat duidelijk een temperatuurstijging per uurgemiddelte. Om te zien of uw ingestelde tijd/temperatuur curve juist is, is het aangeraden er de desbetreffende cone mee te stoken en zien of deze niet vervormd is, gebogen is of gesmolten. ( gebogen is correct )
    beantwoord
  • Al weer met dank, ik heb ondertussen het schema gedownload en wat gelezen over het stoken met cones.
    Je merkt wel ik ben nog niet lang bezig met de meer technische kant van klei en de decoratie ervan.
    Marieke.
    beantwoord
  • Marieke, als er nog wat onduidelijkheden zijn, laat maar weten. Graag gedaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.