ALGEMEEN > Techniek > Ets op porselein gedrukt

Graag had ik een ets op porselein gedrukt. Daarna gebakken. Kan iemand mij vertellen wat ik op de ets zou kunnen doen om de ets beter te laten uitkomen vooraleer ik die de tweede maal bak? Dank bij voorbaat, ik kijk uit naar uw reactie.

2 antwoorden

  • Sorry Hannelore dat ik zo laat reageer, maar ik had je vraag niet gezien.Over het algemeen wordt keramiek en porselein bedrukt via de zeefdruk methode.Ook wordt gebruik gemaakt van transfers(plakplaatjes).

    Het lijkt me dat van een ets eerst een zeefdruksjabloon moet worden gemaakt aangezien het drukken van etsen een drukprocéde voor papier is.Misschien is het drukken van een ets ook mogelijk op porselein,ik zou dan benieuwd zijn welk materialen je hiervoor zou gebruiken en welke gereedschappen.

    Om een afbeelding beter te laten uitkomen zou gedrukt kunnen worden op een zo wit mogelijke ondergrond met een donkere tint;b.v blauw,bruin,of zwart -onder of opglazuur.

    Rob
    beantwoord
  • Paul Scott heeft het in "Ceramics and Print" (uitgeverij A&C Black) over het overbrengen van gravures. Dat procede werd vroeger, en ook nu nog, in industriele aardewerkbedrijven toegepast. De plaat wordt ingeinkt met keramische inkt (onderglazuur + een medium) afgedrukt op 'pottery tissue'. Op dezelfde manier zoals je een ets afdrukt. Vervolgens werd/wordt dit aangewreven tegen een geglazuurd oppervlak. De tissue is volgens het verhaal een erg dun, maar sterk papier dat, naar ik aanneem wegbrandt.
    In Nederland heb ik het nooit gezien, maar het is te koop in Engeland.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.