ALGEMEEN > Stoken > temperatuur (biscuitstook)

Ik heb een vraagje: Als ik iets op 1260 graden wil glazuren moet ik de klei dan hoger bakken dan 1050? Groeten Joke
gevraagd

8 antwoorden

  • Joke, 950°C is reeds voldoende.
    beantwoord
  • okee Dankjewel voor de reactie!
    beantwoord
  • Als ik nu een werkstuk gebakken heb op 1250°, om sterker te zijn, voor buiten te staan; mag ik er dan nog glazuur op spuiten van 1050° en dan opnieuw bakken op 1050° .
    beantwoord
  • Erna, een werkstuk bakken tot 1250°C om vorstvrij te maken is een fabeltje. Elke klei , gebakken boven de 1000°C is geschikt om buiten te staan. Als je toch het werkstuk waterdicht wil hebben moet je het stoken tot zijn sinterpunt, of het nu gaat om aardewerk, steengoed of porcelein-klei. Zelf heb ik reeds meer dan 10 jaar een Raku-stuk buiten staan, winter en zomer, en is nog als nieuw. Wat je zeker moet vermijden is dat er ergens een plaatsje is waar water in kan blijven staan. Steengoed of niet, dat gaat zowiezo stuk. En klei dat speciaal geschikt is voor buitenwerk is nonsens. Vraag wel steeds naar klei met een hoog aluminiumgehalte en een laag kwartsgehalte.
    beantwoord
  • dank u Lucien, misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld.
    ik had graag geweten of een stuk dat op 1250 ° , een eerste maal gebakken werd, dan nog mag geglazuurd worden op 1050 °. Kan de glazuur er dan nog genoeg inbakken ?
    beantwoord
  • Ja Erna, dat kan, maar het zal wel lastig glazuren zijn.
    beantwoord
  • Lucien, de klei dat ik gebruik voor het ogenblik, is er voor bouwstenen te maken ( rood) gekregen, en ik wil daar wel iets mee proberen.
    Ik heb al een paar hele grove bollen gemaakt, ( 1050 ° ) en ik denk dat ze niet hoog genoeg gebakken zijn.
    Zou ik mogen bakken op 1150 ° : en dan ook eens proberen daar wat glazuur op te zetten , of als ge dat afraad, dan niet.
    Ondertussen blijven we bezig, en gaat de tijd heel vlug, om veel verschillende proeven te doen.
    Bedankt, Lucien voor al de antwoorden.
    beantwoord
  • Erna, Gewoon bisquit stoken op 950°C en dan met glazuur stoken op glazuurtemperatuur of de sintertemperatuur van de klei.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.