ALGEMEEN > Klei - algemeen > Gietklei word te dik

Ik gebruik kant en klare gietklei van Colpaert. Ben ik best tevreden mee. Als ik een ganse dag na elkaar giet dan word de gietklei iets te dik. Ik beschik over waterglas en natuurlijk water. Wat voeg ik best toe om de gietklei lopend te houden. Als ik waterglas toevoeg heb ik onmiddellijk een mooie gietklei, maar heb ik de indruk dat hij niet zo vlug aantrekt. Met water lijkt het mij dan weer niet een zo solide gietklei.
Is 50-50 de beste oplossing? Wat doe ik best? Thanks

4 antwoorden

  • Je klei wegen Willy. Goede gietklei weegt per liter tussen de 1750 en 1780 gram. Is het zwaarder, dan water toevoegen anders waterglas.
    Frans
    beantwoord
  • Dank u wel, had ik geen idee van.
    beantwoord
  • Gebruik nu al 7 jaar de gietklei die in aankoop bij Colpaert.
    Deze weegt 1.5 kg/liter en is goed te gebruiken.
    Na enige tijd gieten word mijn gietklei dikker, maar gaat minder wegen, raar maar waar..........
    Waterglas weegt rond de 1.5 kg/liter (de vloeistof die ik heb toch) en water 1kg/liter.
    Dus kan ik nooit hoger gaan dan 1.5 kg/liter.
    Toch zijn mijn resultaten zeer goed. (steengoed tassen, schaaltjes, enz....) Heb al een 2000 stuks gegoten, vooral kleine tasjes maar ook al grote ijsemmers.
    Met andere woorden, wat gaat er hier mis?
    beantwoord
  • de laatste optie die ik heb te lichte gietklei "dan kleipoeder toevoegen" gaat in jou geval niet op Willy omdat je kantenklare gietklei gebruikt..
    Waterglas doe je druppel gewijs toevoegen dus dat vermeerderd geen gewicht toe voegen van water verminderd juist het gewicht.
    Bel eens met colpaert misschien hebben zij de oplossing.
    Flink roeren zonder dat er lucht in de gietklei komt maakt normaal gesproken ook de klei vloeibaarder.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.