ALGEMEEN > Klei - algemeen > van löss tot aardewerk

Hoi!

Ik ben voor de design academy in Eindhoven bezig met een project: helemaal löss!
Ik heb de löss (limburgse klei) opgegraven in limburg en ben hier proeven mee aan het doen en daardoor een paar vragen!
1; Na het bakken krijgt het een oranje kleur maar blijft het erg bros. Hoe kan ik dat verhelpen?
2; Is er een procedee voor het verwerken van eigen gevonden zand/klei tot het maken van aardewerk!
3; Wie-o-wie heeft dit een keer gedaan!

Groet Esther!
gevraagd

6 antwoorden

  • Leuk project. Esther, misschien kan ik je wat op weg zetten. Het zou wél handig zijn moest je de mogelijkheid hebben een staaltje ervan te laten ontleden. Als je een worstje uitrolt van ongeveer één a twee cm en plooi dit, gaat het breken/barsten, of is het soepel genoeg ? Heb je de klei reeds door een zeef gegoten ? ( +/- 60 mesh ) Het water nadien afhevelen. Laat me iets weten.
    beantwoord
  • Lucien!
    Wat een geweldig antwoord!
    - Hoe of waar laat ik een staaltje ontleden? Dan ga ik dat doen!
    - Als ik je worstje uitrol dan breekt die..
    - De klei heb ik door een veel te grove zeef gegoten, dus ik ga het door een fijnere zeef doen?

    Mijn email is esther.jongsma@chello.nl
    beantwoord
  • Esther, een ontleding is niet goedkoop. Wat je wél kan doen is een faculteit scheikunde van een Univ. vragen dit te doen, of het labo van een U.Z.
    Als ju UW worstje na uitrollen breekt ( in de veronderstelling dat de klei niet te droog was ), geef ik de raad er de volgende grondstoffen onder te mengen: Meng kaolienpoeder ( china-clay )en bentoniet in een verhouding 1/1 goed door elkaar en doe er dan pas water bij. Dit papje 20%bij de kleismurrie mengen en alles door een zeef 60 mesh halen. Laten bezinken , water afhevelen en de rest uitgieten op een stevig linnen doek en eerst verder laten uitlekken. Dan alles verder op een dikke gipsplaat laten drogen. Nadien goed doorkneden en de rol-buig-test herhalen. Dit staaltje moet een stuk plastischer geworden zijn en niet breken/barsten. Staaltje bakken op 1000°C en controlleren op drukweerstand. Dit is niet DE oplossing en kan er best nog andere zaken een rol spelen, maar dit is een begin.
    beantwoord
  • Hallo Esther, prachtig onderzoek!
    Even een zijstap als dit is toegestaan, afgelopen zondag vroege vogels-OVT vanuit de Boschberggroeve een 4 uur durende info over de mergelgroeven. Misschien iets voor je?
    Succes!
    Inez
    beantwoord
  • geweldig, dit ga ik deze week doen!!
    je hoort nog :)
    beantwoord
  • Beste Esther,
    Wat Lucien hierover schreef, is zeker de moeite om te proberen. Wij doen het zo:
    1. Klei uit de groeve goed laten drogen tot die kurkdroog is.
    2. De droge blokken verkleinen met een hamer.
    3. Alles in een groot vat (bij ons 200 liter) en een dagje laten trekken vooraleer nog eens goed te mengen.
    4. De kleiblubber zeven door een grove zeef (mazen als een keukenzeef), daarna door een kleinere zeef. Hiervoor gebruik ik een tuinslang om alles gemakkelijk door te spoelen.
    5. Alles laten weken laten rusten en water afgieten (of overhevelen)
    6. Dan kan je verder doen zoals Lucien vertelde.

    Het voordeel van deze methode is dat je bovenaan terra sigillata hebt, eronder de goede klei en op de bodem zo fijn zand dat je nog kan gebruiken om op je platen te strooien of om in je klei te roeren.

    Het is wel omslachtig maar vermits je het zand eruit filtert, zal je klei zeker wel plastischer worden maar dit zal natuurlijk de baktemperatuur niet wijzigen.

    We hebben zo al vele honderden kilo's klei uit de nabije kleigroeve gezuiverd (max. 1100 °C), maar ook witte klei uit de Ardennen en die kan wel tot 1250 °C.

    Succes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.