ALGEMEEN > Stoken > stookcurve opnieuw glazuur stoken

Als ik een gebakken werkstuk opnieuw wil glazuren moet ik dan dezelfde stookcurve aanhouden als bij de 1e keer of kan dit dan sneller?
Werkstuk is gestookt op 1050 ° Botz aardewerk kwastglazuur?
Is goed gelukt maar ik wil er wat meer kleur in aanbrengen. Nog nooit gedaan dus ik zie het als een leuk experiment.
gevraagd

5 antwoorden

  • Bep,de eerste stook is de biscuit stook ,die stook curve duurt het langst.Bij de tweede stook wordt het glazuur glad gebrandt,deze stook kan sneller omdat de klei al steen geworden is bij de eerste stook.

    Dit geldt ook voor eventuele volgende glazuur stoken.
    Met grote en/of massieve werkstukken moet je voorzichtigheid betrachten met het snel opstoken.
    Werkstukken met chamotte kun je sneller stoken,porselein wordt weer langzaam opgestookt.

    Zou je een geglazuurd werkstuk met een medium op basis van olie beschilderen moet je langzaam opbakken om de olie de kans te geven te verdampen.

    Rob
    beantwoord
  • Rob,
    De biscuitstook is gedaan tot 960°
    Daarna geglazuurd en gestookt tot 1050 °
    Is prima gegaan maar kleur resultaat is niet naar mijn zin.
    Daarom wil ik dus opnieuw glazuur opbrengen en voor de 3e maal gaan stoken.
    Ik begrijp dat ik eigenlijk dezelfde stookcurve moet aanhouden als bij de 1e glazuurbrand.
    Het grootste probleem lijkt mij nog het opbrengen van de glazuur op de al gladgebrande glazuur. Maar ik heb gelezen dat het werkstuk dan eerst wat verwarmd dient te worden om het wat makkelijker te maken.
    Eigenlijk ben ik gewoon erg benieuwd wat er gebeurt en wil ik het gewoon uitproberen.

    Bep
    beantwoord
  • Bep,verwarmen kan, maar je moet er mee uitkijken; er zou b.v.een craquelure kunnen gaan ontstaan.

    Glazuurlijm(zoals optapix) wordt ook wel gebruikt om makkelijker te schilderen op reeds geglazuurd werk ,evenals het gebruik van een schilders medium.

    Wat ook help is gelaagd schilderen;het eerste dunne laagje vormt een absorberende ondergrond voor een tweede laagje ,wanneer het is gedroogd,etc.

    Rob
    beantwoord
  • Het 'gelaagd schilderen' werkt inderdaad prima.
    Heb net de oven uitgezet en ben nu erg benieuwd naar het resultaat. Nog even geduld hebben tot morgen.
    Bedankt voor je advies.

    Bep
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    Inmiddels januari maar ik wil toch nog even zeggen dat het allemaal goed gegaan is en dat ik erg tevreden ben over het resultaat. Was leuk om te ontdekken dat als een werkstuk tegenvalt (na de 1e glazuurbrand) je het nog niet gelijk in de kliko hoeft te kieperen maar een 2e kans kan geven. Weer wat geleerd.
    En nogmaals bedankt voor het meedenken.

    Bep
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.