ALGEMEEN > Stoken > Biscuitbrand steengoed en aardewerk

Een presentje en daarom is het nu een boek uit eigen verzameling, geeft aan dat een biscuitbrand voor steengoed tot 1000 graden voldoende is en voor een biscuitbrand voor aardewerk heeft men 1150 graden nodig?

Boek: Keramiek - vormen en glazuurgids - Neal French.
gevraagd

3 antwoorden

• Marrie,ik denk dat dit het punt is;voor veel aardewerk glazuren geldt een gladbrand temperatuur van 1020-1080C, maar de aardewerkklei is vaak op basis van krijt, en dat is goed uitgesmolten bij 1150C.

Het smeltpunt van de klei en glazuur valt dus niet samen,
    en bij steengoed zal dit wel het geval zijn.

Rob
    beantwoord
  • Marrie, er is geen enkele reden waarom een biscuitbrand voor aardewerk op 1150°C zou moeten, integendeel, voor meeste aardewerkkleien is dit reeds hun sinterpunt, wat voor steengoed een stuk hoger ligt. Misschien is dit een ' vertaalfoutje' in dit boek. Rob geeft het reeds aan dat dit iets te maken heeft met het aanwezige calcium, wat beneden de 1100°C een antiflux is en daarboven zich als smelter gaat gedragen.
    beantwoord
  • Bedankt voor de antwoorden, Rob en Lucien.
    In dit boek staat dus hoe je het zou moeten doen, maar er staat niet bij, waaróm je het zo zou moeten doen.

Dank zij jullie is de vraag waarom, dus nu beantwoord. Ik vind het een mooi geillustreerd boek maar persoonlijk heb ik weinig aan de informatie die er in staat. (maar ik mag een gegeven paard niet in de bek kijken) dus: staat het boek leuk in de boekenkast want het heeft bovendien een "mooie rug". :-)

beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.