ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Naked raku

Ik heb al verschiilende werken gemaakt in de raku techniek.
Nu wil ik graag een keertje naked raku uitproberen.
kan iemand mij de juiste werkwijze en de recepten voor het slib en de glazuur doorspelen aub.

Alvast SUPERbedankt,
Anne
gevraagd

2 antwoorden

  • Anne, gezien je nog steeds op advies wacht wil ik je toch al wat info meegeven, in afwachting van meer:
    Als de voorwerpen hoog genoeg zijn gestookt, dwz. op ongeveer dezelfde temperatuur als de gladbrand raku ( max.krimp v/d scherf ), breng je er een siblaag op van aardewerk-klei. Daaroverheen je gebruikelijke transp. glazuur op aanbrengen. Zorg er wel voor dat de scherf een glad oppervlak heeft. Bij de raku-stook gaat het slib op de scherf krimpen. En gezien de scherf reeds gekrompen is, gaat het slb barsten en los komen van de scherf. Het glazuur zorgt er voor dat de sliblaag geen rook kan opnemen en enkel de barstjes in het slib. Nu kan je ook nog het zaagsel drenken in een oplossing van metaalzouten zoals bv. kopersulfaat. Dit wel eerst laten drogen. Deze zouten gaan ook mee in het inroken en dringen door tussen de barstjes, zodat onder reductie een lichte kleuring ontstaat. Na het afkoelen valt de sliblaag van de pot en rest nog enkel het rook-patroon. Je kan ook een combinatie maken van delen glazuur en delen naked-raku. Zie David Roberts.
    beantwoord
  • merci Lucien. Dat is heel veel informatie. Als ik het goed begrijp moet ik mijn werk voor de biscuitbrand polijsten.
    de recepten voor het slib en de glazuur heb ik ondertussen ook al gevonden.
    Aan de slag dus.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.