ALGEMEEN > Ovens > besturing oven

ik zit met het volgende probleem, ik kan een oven kopen die voorzien is van een aansluiting voor b.v. een Bentrup ovenbesturing.
De verkoper wil de besturing niet verkopen omdat hij deze ook gebruikt voor een andere oven.
Wie weet een mogelijkheid deze oven te gebruiken zonder een dure ovenbesturing te moeten kopen. Het geaat om een kleine zeskantige oven van 25x25 cm die tot 1300 graden kan en werkt op normaal lichtnet.
De oven is voorzien van een aansluiting zoals aangegeven op de foto.
gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo
    Een elektische oven kan men ook handmatig stoken door het inbouwen van een energieregelaar.
    Je kan met de energieregelaar heel fijn de toegevoerde energie instellen.
    Wil je hier meer over weten,
    mail me dan leo-eussen@hetnet.nl
    Deze regeling is ook geschikt om toe te voegen aan een computergestuurde regrling met te weinig mogelijkheden .
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • xx
    beantwoord
  • Leo,
    Zelfs het duurste en meest gesofistikeerde temperatuur-regelsysteem geeft enkel de atmosferische warmte in de oven weer, en niet de smelt-toestand van het glazuur. . Dit komt omdat het tijdstraject niet bij de ingestelde temperatuur wordt gekoppeld.Een doekje voor het bloeden is dan de boventemperatuur een tijdje vasthouden: pendelen. Wat dit wél doet is een smeltkegel. Een goedkoop en eenvoudige bediening dat met zo'n smelt-kegels werkt is een Kilnsitter. Hier op dit forum al uitvoerig besproken. Stooktrajecten; worden ook steeds weergegeven in °C/uur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.