ALGEMEEN > Ovens > aankoop elektr. oven

Beste keramiekfans,

Ik zou een elektrische oven willen kopen. Eentje die gemakkelijk 1280° (of iets meer) haalt (om porselein transparant af te bakken). Denk aan een oven van 50 à 60 liter (eventueel uit te breiden met een ring voor groter werk).
Intussen ben ik gaan informeren bij de elektriciteitsleverancier naar wat het kost om het stroomnet aan te passen (van 40 Ampère naar 50 of 62, of 3-fasen): loopt van € 460 tot € 800 -meter op dag&nachttarief (+bekabeling vanaf de meter)
Nu zie ik dat er een Nabertherm-bovenlader is van 60 liter (3,6KW) die op één fase werkt en 1300° haalt !! Klopt dat? Zoja, hoe lang moet die daartoe (ook geld) stoken?!
Een Keramikos-bovenlader (economischer, denk ik? maar of die even gemakkelijk is als een deuroven??..) van 50 liter die 1320° haalt werkt op 3 fasen of krachtstroom. Het model dat op het lichtnet werkt loopt maar tot 1260°.
Wie kan me hieromtrent raad geven? Ook graag mbt merken en dienst na verkoop. (ik woon in Antwerpen)

Warme groet vAnn
gevraagd

13 antwoorden

  • De door jou gewenste oven moet een verbruik hebben van ongeveer 6000 Watt. Het maakt niet uit of je krachtstroom (3 fasen) of 1 fase gebruikt het verbruik blijft immers hetzelfde t.w. 6000 Watt. Ik begrijp dat je 3 fasen hebt dat betekent dat iedere fase 8,7 A moet leveren. Normaal is bij 3 fasen iedere fase met 25 A afgezekerd zodat je met 3 fasen ruimschoots uitkomt.
    Heb je 1 fase dan wordt het stroomverbruik 26 A. In dat geval moet aan de netwerkbeheerder worden verzocht de zekering in de meterkast te laten verhogen naar tot 35 A. Omdat het stroomverbruik bij krachtstroom per fase veel lager is kan er daarom een dunnere voedingskabel worden gebruikt van de meterkast naar de oven dan bij 1 fase.
    beantwoord
  • Ann, Een oven die 1260°C haalt is ruim voldoende, ook om allerlei porselein te stoken ( bone-china : transp.porselein ) kan zelfs bij lagere temperatuur. En ja, het klopt dat men voor 60 liter slechts 3,5 Kw. nodig heeft. Dit kan dus via een gewoon stopkontakt ( 2,5 dikte draad ) Als je van Antwerpen bent kan je ook eens bij Willems in Wommelgem langs. Die heeft zeer goede ovens in huis. ( Vraag naar Erik )
    beantwoord
  • Dag Monica. Mijn meterkast geeft max. 40 A aan. Ik heb geen krachtstroom (ben me daar wel over gaan informeren bij de elektriciteitsverdeler: nogal duur). Maar zoals Lucien zegt heb ik geen 1300° nodig om porselein transparant te kunnen afbakken; 1260°-1280° volstaat. Ik heb prijzen aangevraagd bij ovenverkopers in België en Nederland. Na doornemen van de fantastische berg informatie op dit forum denk ik dat een Nabertherm de beste koop is (vanwege de prima isolatie). Dank voor jouw verduidelijking.
    beantwoord
  • Dag Lucien. Nazicht wijst uit dat er inderdaad een voldoende groot aanbod is aan porseleinklei die niet te hoog moet worden gebakken om transparant te zijn. De meningen van diegenen die ik daarover aansprak waren nogal verdeeld, vandaar mijn twijfel. Das dus heel goed nieuws; ik moet geen krachtstroom aanvragen + lagere ovenkost. Willems heeft spijtig genoeg geen ovens meer (op een enkele oninteressante promotie na). Ik lees goede commentaren over Nabertherm (denk dat de Top 45 prima is om mee te beginnen -niet de eco). Ken je het merk KITTEC? Eveneens van Duitse makelij. Alvast dank voor jouw informatie.

    Ps Ik meende dat Bone China gietklei was?
    beantwoord
  • Hallo,

    kijk ook eens voor een goede oven op marktplaats onder de trefwoorden keramiekoven, kleioven. Daar staan soms goede ovens te koop.

    met vriendelijke groet
    beantwoord
  • Ann, Rohde en Kittec zijn prima oventjes en kunnen best met Nabertherm worden vergeleken. Koop zeker niet het ' zuiniger verbruik '- type. Dit zou eens kunnen tegenvallen.
    Betreft Bone China: Dit is porseleinklei waar men Bone aan heeft toegevoegd ( Calcium-fosfaat ), maar men gebruikt daar ook Phosforiet en Apatiet voor ( tot 50 %) en zijn goede smeltelementen ( door de fosfor ) om het porselein te laten sinteren. Door deze sintering kan men het smeltpunt verlagen, naar gelang de samenstelling van de Bone China porselein. Een nadeel : door de sintering kan men vervorming krijgen van het werkstuk.
    beantwoord
  • dankje
    nu nog op zoek naar de beste koop
    en dan: experimenteren maar !
    tot de volgende
    :)
    beantwoord
  • heei monica,
    toch maar liever op zeker spelen ..
    bedankt voor de tip.
    tot in den draai :)
    beantwoord
  • Hallo lucien.
    Ik ben net bezig met een keuze voor een oven te kopen. Mijn keuze was na lang zoeken gevallen op de Nabertherm eco top 45.Vooral door de aansluitwaarde van 2,9 dus ruim onder de 16 empère.Is dit een goede keuze die ik ga doen?
    gr. Guus
    beantwoord
  • g, als je enkel op aardewerktemperatuur wil werken is deze ok, maar voor steengoed ( 125°C ) heb ik wel mijn twijfels. Dit merk zit wel met een superieure isolatie ( Microtherm ), maar heeft ook zijn grenzen. Het je al eens geînformeerd naar Rohde ? Ook zeer goede kwaliteit/prijs.
    beantwoord
  • Hoi Lucien.
    ik ga toch nog even kijken naar Rhode. je hoort nog.
    gr guus
    beantwoord
  • Dag Guus,
    Ik ben na lang wikken en wegen plots (bij Willems in Wommelgem) op de Rohde Ecotop 60 gestuit: 40 x 45 cm!, werkt op het lichtnet (16 A) en haalt een werktemperatuur van 1300° ! (volgens het boekje 1320°) Dit alles dankzij de superisolatie.
    Groetje vAnn
    beantwoord
  • Hoi Ann en Lucien,
    Ik heb vandaag een Rhode Ecotop 60 gekocht. Lucien op jouw advies toch een prijs vergelijk met de Nabertherm onderzocht en op deze aankoop uitgekomen. Leuk Ann om nu jouw bericht te lezen over dezelfde oven. Over 2 weken wordt hij geleverd. (Robbelien uit Swalmen).
    Jullie horen nog van mij. Gr Guus
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.