ALGEMEEN > Stoken > te hoge biscuitstook

Oei, de oven van mijn docent sloeg tijdens de biscuit stook op hol naar 1240!! En er stonden net twee grote werkstukken van mij in waar ik weken aan gewerkt had. Ze zijn nu wel zeer hard, maar ik wil ze beslist van een glazuurkleur voorzien. Wie o wie heeft goede raad? Voor het aanbrengen van de glazuur het werkstuk opwarmen b.v.? En op welke temperatuur dan stoken?
Graag reakties, Tjalda Wesseling.
gevraagd

1 antwoorden

  • Elders op het forum heeft iemand geschreven:
    Als de scherf is dichtgesintert en dus geen of weinig water opneemt kan men enkele trucs gebruiken om toch het glazuur te doen plakken.
    Tip 1: verwarm het werk in de oven tot boven de 150°C à 200°C, zo verdamt het water zeer snel bij het aanbrengen van glazuur en blijft de poeder plakken.
    Tip 2: doe in je glazuur behangerslijm (of een snuifje Cmc), zeker niet te veel want dat kan vlekken geven.
    Tip 3: van een keramiekfabriek "Structuur 68" in Den Haag, doe grof meel/bloem in je glazuur, "Structuur 68" gebruikte dit recept om op al geglazuurd werk nog een laag glazuur te leggen, maar op ongeglazuurd werk zal dat zeker ook werken.

    Waarschijnlijk staan er nog meer antwoorden op je vraag in het onderwerp 'Glazuren en chemicaliën'.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.