ALGEMEEN > Stoken > hulpmiddel bakken geglazuur porselein

Hallo, Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met het maken van zelf gegoten porseleinen hartjes. De hartjes zijn hol vanbinnen en een vuist groot. Ik maak er bovenaan twee gaatjes in om ze later kunnen op te hangen. Biscuit gestookt op 1000°C werk ik ze af (nat schuren enz) en spuit ik er een transparant glazuur op en bak ik ze op 1250°C. In dit laatste zit de moeilijkheid. Vermits ze geglazuurd zijn kan ik ze niet meer in hun kleivoetje bakken maar moeten ze ophangen of op een staafje staan. Maar er is voorlopig niets wat mijn hartjes kan houden. De laatste keer had ik ze op kanthal staafjes rechtop gestoken maar ze waren toch scheef gezakt en de staafjes waren helemaal krom gebogen. Heeft er iemand ervaring met deze hoge temperaturen en houders voor geglazuur porselein? alvast bedankt voor de reacties Hilde
gevraagd

10 antwoorden

  • Hilde, legendes zijn blijkbaar een lang leven beschoren. Kanthaldraad is gemaakt als weerstanddraad en zijn samenstelling is niet geschikt om deze te belasten. Bij opgloeien gaat die bv. reeds 20% uitzetten.
    Misschien is het je nog niet opgevallen, maar bij je leverancier verkopen ze triangels in roestvrij staal. De eventuele oplossing ( en de enige ) is, zijn de staafjes waar je die hartvormpje op plaatst ( via verluchtigsgaatje ), te maken van dit staal ( met een zo hoog mogelijk chroom-nikkel gehalte ). Je kan dit vinden in een speciaalzaak onder de vorm van las-staafjes minimum 2 mm. De smeltpoeder eromheen grondig verwijderen. Plaats deze staafjes ( zo kort mogelijk ) in een blokje steengoedklei.
    beantwoord
  • Dag Lucien, Weerom bedankt voor het snelle en duidelijk antwoord. Ik ga ernaar op zoek en laat weten of het gelukt is. Voorlopig even geen oven meer voor 1250°C want de volgende reeks hartjes moet eerst op 1000°C. Zal dus enkele weken duren. Groetjes Hilde
    beantwoord
  • Eindelijk een oven van 1250° gehad afgelopen weekend met mijn geglazuurde hartjes. Ik heb er 4 op een gekuisd en doormidden gezaagd lasstaafje geplaatst, niet te hoog, op een steengoedvoetje. De eerste 300° tegen 100° per uur en daarna 130° tot 1250° gestookt met een half uur pendelen zoals handleiding aangaf. De lasstaafjes zijn allemaal ofwel krom getrokken ofwel afgebroken. De hartjes lagen ofwel tegen elkaar ofwel tegen de wand of een ander werk aan maar waren gelukkig snel en heel makkelijk los te krijgen. De lasstaafjes of wat ervan over is, zijn zo poreus dat ik ze gewoon kan breken. Een deel van de lasstaafjes is ook in de hartjes blijven zitten. Ze zijn zelfs door het achterste uitgesmolten en hebben ofwel een gat achter gelaten ofwel zie je ze nog zitten. Voor één hartje had ik een soort hangertje gemaakt uit porselein en dat tussen twee ovensteunen op een kanthalstaafje opgehangen en dat is prima gelukt maar hier was de hefboom heel klein want de ovensteunen stonden heel kort op elkaar, met net plaats genoeg ertussen voor het hartje te hangen. De methode van de lasstaafjes lukt dus ook niet zo te zien of heb ik nog iets over het hoofd gezien? Ikk wil het zeker nog niet opgeven!
    Een foto van een hartje en voetje met een stukje van het lasstaafje heb ik proberen bij te voegen.
    Iemand nog een suggestie? Groetjes Hilde
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hilde, men heeft je gewoon het verkeerde materiaal verkocht. De lasstaafjes waar ik mee werk zijn geschikt tot 2000°C ! Ik heb er zelfs eentje gebruikt ter vervanging van het staafje in een kilnsitter en werkt al jaren. De staafje zijn normaal van zuiver chroom-nikkel en worden gebruikt in de non-ferro las-ateliers. Zeker op drukken dat het voor de hoogst mogelijk temperatuur bedoeld is. Wat ik hier zie klopt gewoon helemaal niet. Normaal zit de flux rond het staafje en hier zit dat er gelijk in verwerkt. Niet normaal! Om zeker geen verkleving te hebben, de staafjes in aluminiumoxyde drenken.
    beantwoord
  • Ok Lucien, ik ga op zoek naar de zuivere Chroom-nikkel staafjes tot 2000°C. Ik geef het niet op en zodra ik iets weet hoor je mijn relaas. Hartelijk dank voor je reactie. Hilde
    beantwoord
  • Lucien, Ik ben gisteren mijn lasstaaf gaan halen bij het Las Center in Hasselt en daar gaven ze mij een inox mee waarbij ze mij verzekerden dat die hoge temperaturen aankon. Nickel Chroom hebben ze niet en kan besteld worden op rollen van 15 kg. Mag ik vragen waar jij dit gevonden hebt want ik dacht er dit maal dicht bij te zitten maar nog mis blijkbaar of is inox ook goed. Alvast bedankt voor je reactie, Hilde
    beantwoord
  • Hilde, vraag wat het smeltpunt is van deze ' inox '-lasstaven. Inox wel enkel zeggen: Inoxidable = roestvrij, wat buiten de Chroom-nikkel ook een andere verbinding kan zijn. Belangrijk is het smeltpunt, wat toch minstens de 2000°C moet overschrijden. Men kan ook de samenstelling van deze ' inox ' geven. Beetje moeilijk doen, dan kom je er wel. :-)
    beantwoord
  • Sorry voor de late reactie. Ik ben al een tijdje bezig met lasstaven van 4 mm. Dit omdat er na elke brand een stukje afslijt. Ik maak driehoekjes met drie pinnen waar ik een fijne punt aan slijp. Daar kan ik dan wat opleggen . Misschien een idee voor de volgende keer.Groet Meriam
    beantwoord
  • Bedankt voor alle reacties. Ik heb het er dit weekend toch op gewaagd om met deze inox staafjes te bakken. Ik had ze toch in mijn bezit en er was een oven klaar om op 1250° te stoken. Toen ik hem gisteren opendeed werd ik aangenaam verrast. De staafjes zijn niet doorgebogen of uitgezet. De hartjes waren makkelijk van de staafjes af te schuiven. Geen gaatjes in de hartjes gebrand. Alles is dus goed gegaan. Als dat geen mooi verjaardagsgeschenk is! Nu is het alleen nog afwachten hoe vaak ik deze staafjes achter elkaar kan gebruiken. Maar dat zal de tijd wel uitwijzen. Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips en ik hoop dat ik hiermee de gemeenschap ook wat wijzer gemaakt heb. Groeten Hilde
    beantwoord
  • Nou Hilde, dat is goed nieuws. Als deze staafjes het houden gaan die wel een tijdje mee hoor. Ik zou je wel aanraden deze steeds met aluminiumoxyde ( met wat arabische gom ) in te smeren tegen het vastbakken. Kan nooit kwaad.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.