ALGEMEEN > Ovens > Fire Clay

Ik ben op zoek naar z.g. "Fire Clay".
Ik kan dat in Nederland niet vinden.
Colpaert-Ceramic in Gent levert het wel, maar alleen via de webshop.

Samenstelling is ongeveer: 50-55%% SiO2, 30-40% Al2O3, 2-2,5%Fe2O3, en nog een beetje aan oxiden van K,Mg,Ca Na en P
Weet iemand wie het in Nederland te koop heeft?
Heb ca 10 liter droog poeder nodig (20kg?).

mvg,
Jouke van der Veen
gevraagd

9 antwoorden

  • Jouke, er staat wel niet bij voor welk doel je dit nodig hebt, maar misschien ben je hiermee reeds geholpen:
    - Zoek even uit wie de steengoedklei heeft met het hoogste Al²O³ en laagste SiO² - gehalte. Vermoedelijk zal deze ook het hoogste temperatuurbereik hebben. Doe daar dan nog eens 20 tot 30 % Mulliet aan toe en je hebt uw ' Fire Clay '.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    De bedoeling is om er een wand van een oventje van te maken om vervolgens metaal in te smelten. Moet bestand zijn tot ruim boven 1000C. Het USA recept zegt: 1 deel fire clay te mengen met 2 delen zand en "grog" tot 25% toe te voegen. De ovenwand wordt vervolgens gebakken door de oven gevuld met houtskool gedoseerd heet te stoken (onder blazen met met lucht).
    Grofweg heeft fire clay de samenstelling 1 deel Al2O3 op 2 delen SiO2. Mulliet bestaat uit 3 molen Al2O3 en 2 molen SiO2.
    Zoals je zegt: het mengsel (en dan misschien het totale) is vast best zelf te maken.
    Maar ik denk: er moet toch wel ergens "fire clay" (denk aan Hawthorn Bond uit USA, zie internet) in Nederland te koop zijn?
    Groet,
    Jouke
    beantwoord
  • Jouke, dit USA-recept lijkt nergens op. Zand ( SiO² ) is zeker te mijden omwille van de kwartssprong. Fire clay heeft een hoog Al²O³- gehalte om reden dat net het Al²O³ toelaat deze klei hoog te kunnen stoken. Daarom heb ik je ook advies gegeven uit te kijken naar een steengoedklei met hoog Al²O³ en een laag SiO² - gehalte. Gezien steengoedklei nog niet voldoende refractair is adviseer ik daar nog extra Mulliet aan toe te voegen om de verhouding Al-Si hierin nog te wijzigen in voordeel van het Al²O³ en ook de verhouding base-vormers te verlagen. Grog is chamotte en is hierdoor ook overbodig geworden. Om metaal te smelten moet men gemakkelijk tot 1100°C kunnen stoken. 30% mulliet toevoegen aan steengoed dat probleemloos 1300°C aan kan moet volstaan. En je spreekt hiermee de ovenwanden te maken ?? Is het niet zo dat een uitneembare smeltkroes in Fire clay logischer is en de oven in vuurvast deken? Wat vergelijkbaar met een Raku-oventje, maar met schuin gerichte vlam. Wat denk je.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    ik ben uitgegaan van het eenvoudige smidsvuur-met-houtskool concept. Ik ben ben geen keramist en niet toe aan een gasgestookte oven met gasfles, enz., die me vooral in de weg zullen staan. Daarom gekozen voor het concept uit "The Charcoal Foundry" van David.J. Gingery. De ovenlining wordt daar met een binnenmal gemaakt in een emmer o.i.d.. Ik heb een copietje toegevoegd. Voorlopig neem ik een gietijzeren kroes (voor Al). later optimaliseren naar keramische kroes.
    Misschien is aan Gingery's recept (zoveel) kwartszand toegevoegd om het zo goedkoop mogelijk te houden? Zoals gezegd: ik ben geen keramist en ken niet zo de gevoeligheid van het recept voor de kwartssprong bij ca.575C. Misschien valt de scheurvorming wel mee?
    Dus totale recept:
    x delenSteengoedklei met hoog Al2O3 + y delen Mulliet en geen chamotte?
    Moet wel willen bakken door gedoseerd op te stoken met houtskool + lucht blazen.
    Groet, Jouke


    beantwoord
  • Sorry Jouke, het gebruik van kwarts in Fire clay is niet om de prijs te drukken maar gewoon onkunde. Het recept wat ik jou geef is geschikt om een smeltkroes te maken. Als je zo een oventype wil bouwen ben je beter af met tweedehands ovensteen. Dit oventype wordt ook gebruikt in Japan omRaku te stoken in een moffel. Zelfde werkwijze met blaasbalg.
    beantwoord
  • Lucien, Zou je me een emailadres willen geven?
    Dan stuur ik je even de desbetreffende copie uit het boekje "The charcoal foundry". Deze wou niet mee met de vorige tekst.
    Dan kun je commentaar geven op het orginele concept.

    Zoals gezegd: ik wil in een rond vaatje een cylindervormige lining maken, ca 3-4cm dik. Er is ovoldoende plaats is voor vuurvaste stenen.
    Een smeltkroes komt later nog wel eens.

    Groet,
    Jouke
    beantwoord
  • Jouke, ik begrijp niet goed met wat je bedoeld met ' onvoldoende plaats voor vuurvaste steen '. Het is de bedoeling met vuurvaste steen het oventje te bouwen en waar je dan de smeltkroes in kunt plaatsen, omgeven door 'charcoal '. Binnen het uur kan men ( met blaasbalg ) probleemloos meer dan 1000°C halen.
    darumamuseumgallery.blogspot.com/.../...on-xv.html
    PS: in deze link spreekt men van een temp. boven 1000°C, maar hij zwijgt er in het Japans en overige talen in dat het zwart glazuur verkregen wordt door een piek van 1200°C met de blaasbalg binnen de 2 minuten, zodat deze temperatuur nooit de scherf kan bereiken.
    lucien.tinck@skynet.be
    beantwoord
  • Jouke, ik denk dat je hier wel het nodige materiaal zult vinden:

    http://www.allesvoorovens.nl
    beantwoord
  • Lucien,
    Bedankt voor de tip. Ik ga daar kijken.
    En ook bedankt voor de eerder verstrekte informatie.
    Groet,
    Jouke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.