ALGEMEEN > Ovens > Stookschema 1050 gr

Ik heb net een 2e handsoven gekocht met bovendeksel
Weet jij misschien een schema voor een keramiekoven van 35 h en 28 doorsnee, ik wil bakken op 1050.
Groet, Elly
gevraagd

4 antwoorden

  • Elly, afmetingen van een oven hebben geen invloed op de stookcurve. Zie rubriek STOKEN.
    beantwoord
  • hoi Lucien,

    Bedankt voor je bericht, ik ben al wat wijzer geworden van de site en gaat het uit proberen. Misschien weet jij wel er zit een knop op van 1 tot 4 en gaat dan naar full.
    Met hoeveel graden gaat hij omhoog b.v. van 1 naar 2 en 3 naar 4. Ik heb wel gemerkt dat hij gauw heet wordt.
    Vast bedankt. Ik ben net lid van de site dus nog even wennen.

    met vriendelijke groet,

    Elly
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Elly, je zal er een thermokoppel bij moeten steken om te zien hoe snel deze opwarmd. De cijfers zijn in elk geval een rudimentaire vermogenregelaar. Begin op stand 1 en kijk hoe snel de oven gaat. In elk geval, zoals je kunt zien op de rubriek STOKEN, niet sneller dan 100°C/uur tot 600 °C. Nadien kan je naar mx. vermogen. Ga ook eens kijken op de rubriek REGELAPPARATUUR. Ik raad je aan voor zulk een oventje er extra een Kilnsitter bij aan te schaffen, dan kan er nooit iets mis gaan en heb je steeds hetzelfde resultaat. Je kan nevenbij een transportabele thermokoppel gebruiken ter controle voor de eerste 600°C. Nadien doet de Kilnsitter de rest. Het voordeel is dat dit met smeltcoontjes werkt en die werken niet enkel op temperatuur, maar ook op tijd en atmosfeer, en ongeacht de inhoud van de oven. Ik kan ook merken dat er in de wand een controlegat zit. Dit kan je gebruiken voor de Kilnsitter op te plaatsen, zoniet, best dicht maken en een gaatje van ongeveer 5 cm in het deksel maken.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, voor de tips ik ga ermee aan de slag.
    Ik krijg nog van iemand een thermokoppel om te meten.
    Ik ben zelf ook benieuwd. Er zit nog een extra gaatje aan de andere kant.

    Groet, Elly
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.