ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > saggar

heeft iemand ervaring met het stoken in een saggar in de vorm van een bloempot van terra cotta in een electrische oven?
ik heb een bloempot gevuld met biscuit gestookt werk een laagje van een paar centimeter zaagsel dat vervolgens besprenkeld meteen mengel van water,soda en ijzer en koperoxide vervolgens gestookt op 985 graden maar geen verkleuring te zien, moet de saggarsoms helemaal gevuld worden met ontbrandbaar materiaal o ja hij washelemaal afgesloten dooreen ovenplaat
gevraagd

23 antwoorden

  • Hans, de zouten droog tussen het zaagsels strooien. De saggar totaal afsluiten zoals je gedaan hebt, maar stoken tot max. 900°C.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Bedankt voor je advies ik ga het vandaag opnieuw proberen, ik heb een laagje zaagsel in de saggar gedaan daarop de soda in combinatie met koper en ijzer oxide,daaroverheen weer wat zaagsel vervolgens de biscuit gestookte onbjecten die ik vervolgens omringd en bedekt heb met droge bladeren,houtwol stro en dat soort zaken, ik ben benieuwd en hou je op de hoogte van het resultaat, is er nog een minimum temperatuur waar op ik moet stoken ? ik heb op dit moment alleen een ortonkegel die tot 685 graden gaat, aan de hand van vorige stook curves kan ik wel ongeveer nagaan wanneer de oven op 900 graden is, maar dat is nooit helemaal precies
    beantwoord
  • Hans, dit hoeft ook niet helemaal precies. De onder/bovengrens is 600°C/900°C.
    beantwoord
  • Lucien, mooi dat is een hele geruststelling hij is nu sinds vanmorgen half acht aan het stoken de ovenpaat die de saggar afdekt begint nu rood te gloeien en het stinkt al een uurtje heel behoorlijk, zodra de kegel ombuigt trek ik de stekker eruit en dan rustig laten afkoelen en mn nieuwschierigheid bedwingen.
    beantwoord
  • Is het zo, dat zouten de spiralen van de electrische oven aantasten???
    beantwoord
  • Vandaar dat het hele proces zich afspeelt in een agesloten saggar
    beantwoord
  • Hoe afgedekt kan men iets afdekken met een ovenplaat?
    Misschien is het allemaal voldoende afgedekt om het beoogde eindresultaat te behalen maar wanneer je al een uurtje een behoorlijke stank ruikt lijkt het mij zo toe dat de dampen van de saggar stook ook in de oven aanwezig zijn. :-)
    beantwoord
  • Marrie, het zou natuurlijk verstandiger zijn saggar-rookstook in een gasoventje/raku - oventje te doen.
    beantwoord
  • Dat wilde ik er dus graag mee zeggen, Lucien!
    beantwoord
  • daar hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk in, maar wat ik van engelse keramiek sites begrijp is het gevaar niet zo heel erg groot, maar uiteindelijk is dat natuurlijk de beste oplossing, ik ben nu alleen nog in het bezit van een oude veka oven, mochten de spiralen het begeven dan kan ik ze altijd nog vervangen.
    Ik doe dit nu op het balkon van mn flat, dat zie ik mezelf nog niet met een rakuoven doen
    beantwoord
  • Op het balkon koelt je oven nu mooi snel af.
    Kan de oven al open en is het gelukt?
    Niet te vroeg openen, denk aan je spiralen, hoewel?? Als je zo handig bent dat je ze zelf kunt vervangen??
    beantwoord
  • Dat had ik wel begrepen Hans dat er een goede reden was dit in een elektrische oven te doen. Deze opmerking heb ik er maar later aan toegevoegd voor de keramisten die wél over een riante atelier én een tuin hebben. Een tip om de spiralen tegen zouten te beschermen: Door middel van een spuitpistool de spiralen én ovenwand vernevelen met aluminiumoxide ( korund ). Masker op !! Géén glazuurlaag opbrengen, enkel maar een morgendauw, en dit af en toe herhalen.
    beantwoord
  • Goeiemorgen,
    Ik ga je advies zeker opvolgen lucien,bedankt!
    Ik heb toch maar een nacht gewacht met openmaken van mn oven,hij was gisterenavond nog behoorlijk warm van buiten.
    Wederom heeft het niet het beoogde effect gehad, er is nauwelijks verkleuring opgetreden, hier en daar een klein beetje.
    De kleursporen die je op de foto ziet zijn van de vorige keer toen heb ik wat met water verdunde oxides over de objecten laten druipen om te kijken wat dat voor effect heeft.
    Zou het kunnen dat de biscuitbrand te hoog in temperatuur is geweest ?
    Ik gebruik vingerling chamotte k123 (1000 tot 1280 graden) de biscuitbrand was op orton cone 07 gebrand 980-990 graden.
    Misschien dat de scherf niet meer openstaat?
    vandaag kan ik helaas niet bakken, want de vrije groep is nu even in gebruik door mijn vrouw voor de was.
    beantwoord
  • hierbij het fotootje, de eerste keer was dat niet gelukt, nu heb ik de foto wat kleiner gemaakt en lukt het wel zo te zien
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hans, kleurvormde oxydes hebben hier totaal geen zin. Ze zullen zich niet hechten en kan je er zo weer afborstelen.
    beantwoord
  • Hoe komt dat? kan het alleen bij een gladgepolijstobject?
    beantwoord
  • Hans, je laatste vraag heb ik niet begrepen.
    beantwoord
  • waarom hechten de oxides niet komt dat omdat er een structuur is aangebracht in de klei?
    beantwoord
  • Heeft verder niets te maken met wel of niet geplijst werk, Hans.
    Natuurlijk zal gepolijst werk achteraf wel mooier zijn en kan glanzend opgepoets worden in tegenstelling tot ongeplijst.
    Met een saggar-brand kan men beter met sulfaten gaan werken i.p.v. oxides.
    Dit zou men echter moeten doen op een andere locatie dan op het balkon en misschien beter in een andere oven.

    beantwoord
  • exuses voor de type fout. moet natuurlijk gepolijst werk zijn....... het oo-tje mist. :-)
    beantwoord
  • Hans, op het antwoord van Marrie wil nog de reden verduidelijken waarom kleurvormende oxydes niet hechten. Hun smeltpunt ligt stukken hoger en zonder glasvormer werken die als anti-flux. Daarentegen gaan kleurvormende zoutverbindingen zich door hun veel fijnere mol.structuur zich kunnen hechten aan de glasvormers die in de klei aanwezig zijn. Door reductie gaat koolstof de plaats innemen van zuurstof zoals bv. Ijzeroxide ( Fe = ijzer + O = zuurstof , samen FeO ) wat zij zuurstofatoom verliest en koolstof ( C van carbon ) de plaats inneemt van zzurstof ( O ) en FeCO³ wordt.
    beantwoord
  • ok dat begrijp ik nu maar de saggar was naast de oxides helemaal gevuld met brandbare materialen en soda, had daar dan niet meervan te zien moeten zijn?
    beantwoord
  • Hans, het carbon is op deze temperatuur weggebrand.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.