ALGEMEEN > Stoken > steengoed bakken in kiln sitter. kijkgat open? en verder?

Ik heb een nieuwe oven en 2 biscuitbranden zijn goed gelukt.
Nu wil ik ze glazuren en op steengoedtemperatuur 1222 branden.
Moet ik het kijkgat open houden tot de 600gr.?
Zijn er dingen die ik moet weten?

m.v.g.
Marlies
gevraagd

5 antwoorden

• Marlies, indien het kijkgat zich in het deksel of dak bevind ; nooit afdekken, enkel als je zou willen reduceren, wat hier nog niet aan de orde is mag ik veronderstellen.
    beantwoord
  • Het kijkgat zit in de zijkant van de oven, er zit een schuifje voor.
    Het is een economy favourite kilnsitter lt-3 van keramikos.
    Ik las op het forum dat je bij biscuitbakken wacht tot er geen stoom meer uit het gat komt en je hem dan dicht schuift.
    Dit heb ik gedaan en het ging prima.
    Maar als je een scherf glazuurt trekt er vocht uit de glazuur in de scherf. Ik denk dat ik het zelfde moet doen bij de glazuurbrand maar weet t niet zeker...
    beantwoord
  • Marlies, dit gaat zoals je zelf schrijft, een kijkgat en zeker geen verluchtingsgat. Dit moet helemaal bovenaan zitten of in het midden van het deksel. Bij een elektrische oven moet dit verluchtingsgat ( en niet het kijkgat, wat bedoeld is om er een trio smeltkegeltjes voor te plaatsen ) open blijven. Maw: Nooit sluiten. Dat zg. stoom is het ontsnappen van het moleculair gebonden water. Dit is de fase waar klei naar steen overgaat.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    bedankt voor je reactie!
    Wat gebeurd er trouwens als je het kijkgat dicht hebt tijdens deze veranderingen in de klei?

groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Marlies, het gevormde stoom zal dan via de wanden naar buiten moeten, en daardoor heel wat isolatiewaarde zal inboeten. Denk maar aan droge en natte kleding. Nadien krijgen we nog het vervliegen van nitraten, fosfaten, acetaten, carbonaten en dies meer, die de weerstanddraad aantasten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.