ALGEMEEN > Stoken > Vingerling V220 oven - hoe te stoken
Hallo Hannie,
Volgens mij heb ik net dezelfde oven gekregen als die van jou. Je kunt echter nergens een temperatuur aflezen. Gebruik jij een pyrometer od id.? De schaalverdeling van de knop van 0 naar 100 in 10 stappen geeft natuurlijk ook niet weer hoe je moet stoken. Wanneer zit je in de temperatuur voor de biscuit stook en wanneer voor de gladbrand. Ik neem aan dat jij al gestookt hebt dus graag advies. Ik wil heel graag stoken ben superenthousiast maar weet eigenlijk even niet hoe te beginnen. Ik heb al diverse stookcurves bekeken maar weet niet hoe ik deze moet vertalen naar mijn oven. Ik zou het waarderen als je me verder kon helpen.
Met vriendelijke groet,
Wilma
Volgens mij heb ik net dezelfde oven gekregen als die van jou. Je kunt echter nergens een temperatuur aflezen. Gebruik jij een pyrometer od id.? De schaalverdeling van de knop van 0 naar 100 in 10 stappen geeft natuurlijk ook niet weer hoe je moet stoken. Wanneer zit je in de temperatuur voor de biscuit stook en wanneer voor de gladbrand. Ik neem aan dat jij al gestookt hebt dus graag advies. Ik wil heel graag stoken ben superenthousiast maar weet eigenlijk even niet hoe te beginnen. Ik heb al diverse stookcurves bekeken maar weet niet hoe ik deze moet vertalen naar mijn oven. Ik zou het waarderen als je me verder kon helpen.
Met vriendelijke groet,
Wilma
15 antwoorden
-
Hai Wilma,
Ik gebruik geen pyrometer maar werk met temperatuur coontjes.in de oven zit een voelerpen waar je de cone onder legt.Voor biskwiebak gebruik ik cone nr 8. die is voor een temperatuur van 950 gr.
voor de gladbrand neem ik cone nr 6 of 5. nr 6 is voor een temperatuur van ongeveer 1000 gr. en de 5 is voor 1030 gr.hoe lger het nr,hoe hoger de stooktemperatuur is.
Het is alleen een beetje lastig om het coontje onder de voelerpen te leggen.voorheen waren de cones groot maar die zijn niet meer verkrijgbaar en daarom passen deze huidige minicoontjes eigenlijk niet,ik heb er een poosje mee zitten pielen door er een stukje scherf bij te steke3n maar dan moet dat stukje scherf zeker een hogere stookwaarde aankunnen want die mag natuurlijk niet smelten.
Een maand geleden kwam mij ter ore dat bij keramikos in Haarlem een z.g. oplegplaatje verkrijgbaar was.die heb ik daar dan ook meteen besteld via de webshop en daar werk ik nu mee.Kost ongeveer 11 euro.je moet dan je eigen plaatje eruit trekken en deze er voor in de plaats gebruiken.alhoewel het bij mij nog niet helemaal lekker lukt,ik moet er alsnog een beetje mee goochelen door er een coontje met een hogere temperatuur waarde bij te schuiven maar het gabatb idd bwel een stuk beter.
Die knop van o naar 100 moet je zelf elk uur handmatig draaien.bij biskwiebrand begin je op 20% gedurende 1 uur,het tweede uur draai je naar40%,derde uur naar60%
en het vierde uur zet je de knop naar 100%.Daarna slaat de oven vanzelf af als de gewenste temperaatuur bereikt is doordat het coontje dan doorbuigt en de voelerpen zakt.
Je kan de gebruiksaanwijzing hier op het discussieforum vinden bij Downloads, Vingerling oven Automatic Type V220.
Mocht je nog iets willen weten vraag me gerust hoor.
alvast sukses ermee,
groetje,Hannie
-
Hallo Hannie,
Dank je wel! Ik had inderdaad ook al gekeken naar de coontjes en vond ze inderdaad ook klein. Dus ook maar eens kijken in de webshop van Keramikos. Het opstoken van biscuit en gladbrand werk je volgens hetzelfde principe? 20%, 40% en 60% maar dan het andere coontje erin? Dan is het misschien toch iets minder lastig als ik dacht. Je stookt niet weer terug? Je laat hem op temperatuur komen en dan als hij door het coontje afslaat laat je hem gewoon afkoelen? Nu hoop ik dat dit gaat werken bij mij. De groene knop die een lichtje hoort te geven bij aan en uitschakeling doet het niet, nu hoop ik dat het alleen het lichtje is wat niet brand en niet het hele systeem, daar ga ik eigenlijk niet van uit omdat als je hem aandoet hij wel warm wordt. Dus dan moet ik toch nog even wachten en eerst de coontjes bestellen!
Groet, Wilma -
hallo Wilma,
Je gaat niet terugstoken,dat kan niet met een coontje en dat hoeft ook niet zie het antwoord op mijn vraag bovenaan.en dan natuurlijk eerst 6 uur af laten koelen dan vervolgens de klep op een kiertje openen op de z.g."nok' en verder af laten koelen ,24 uur is het beste hoor,ik ben weleens te nieuwsgierig geweest e het er warm uitgepakt maar dat kostte weleens m`n werkstuk(ken)die dan zelfs in huis uren later nog kapotknapten...
Bij de gladbrand kan je als je werkstuk(ken ) 100%droog zijn meteen de knop op 100% zetten denk je dat er nog iets vocht in zit zet je eerst een uur op 50% om vervolgens naar 100% te gaan.
Je groene knop gaat aan als de voelerpen omhoog is dat gebeurt dan als er een cone onder ligt.probeer maar eens uit:zet de knop b.v. op 20,trek met de hand de voelerpen omhoog(zit linksboven in je oven,en druk dan aan de linkerbovenkant dat kleine knopje in die normaal ingedrukt word als je je deksel dicht doet,dan moet die lamp aangaan en je hoort een harde klik.als je die klik hoort dan slaat de oven aan,het lampje kan idd stuk zijn.maar het is wel handig dat het groene lampje wel brand dan kan je ook controleren als de oven klaar is omdat de lamp dan ook uitgaat.
Hou ook altijd dat klepje van het kijkgat aan de voorkant van de oven open tijdens het stoken.daar kan je ook zien of je spiralen roodgloeiend worden.
Nog iets,bij biskwiebrand altijd de eerste 1 1/2 uur de deksel op de "nok"zeten,dus ongeveer 1cm.op een kier dit om de eerste vocht eruit te stoken.bij mijn oven mis ik die nok dus leg ik er een moer van 1 cm dik onder.
groet,Hannie -
Hallo Hannie,
Mijn man zal even kijken of het lampje stuk is of geen contact maakt. We horen hem namelijk wel klikken maar het lampje gaat niet aan. Inderdaad handig om te kunnen zien wanneer de oven klaar is. Ik heb net de coontjes besteld bij Keramikos. Ik ga al je tips mee nemen voor de eerste stook en zodra alle benodigdheden binnen zijn kan ik los. Alvast hartstikke bedankt!
Groet, Wilma -
Hallo Wilma,
sukses met alles.
Heb je de gebruiksaanwijzing nog gevonden?mocht je hem niet uit kunnen printen;ik heb er een en kan als je eventueel wil een copy naar je sturen.
Groet,Hannie
-
Hannie, in plaats van het deksel steeds op een kier zetten zou je beter in het midden van het deksel een gat maken van ongeveer 3 a 4 cm diam. Het is niet enkel de waterdamp die weg moet kunnen, maar ook nadien de nitraten en carbonaten. Die gaan zich nu hechten aan de ovenwanden en de isolatie en ook de spiralen aantasten. Nooit dit gat afsluiten. ( of je zou willen reduceren in een elektrische oven ).
-
Hallo Hannie,
Inderdaad heb ik de gebruiksaanwijzing gevonden en als de cones binnen zijn kan ik beginnen. Moet ik helaas nog wel even wat geduld oefenen. Ik geloof wel dat dit een makkelijkere manier is dan met een temperatuurmeter opstoken en pendelen. In het afgelopen uur al heel wat geleerd en opgezocht op internet. Krijg er nu wat meer vertrouwen in dat het gaat lukken. Ik laat het even weten als ik gestookt heb.
Groet, Wilma -
Wilma, als je met smeltcones werkt is pendelen overbodig geworden. Dit zit namelijk zo: Glazuur gaat smelten als drie voorwaarden vervuld zijn; tijd, temperatuur, admosfeer. Enkel je doodstaren op temperatuur is niet voldoende. Er moet ook een zekere tijd zijn verlopen. Is die tijd niet vol gemaakt, moet men pendelen ( nastoken ). Een thermokoppel meet enkel de luchttemperatuur en niet de toestand van het glazuur. Deze smeltconen gaan vervormen ( sinteren ) als deze drie voorwaarden voldaan zijn en voelen wat het glazuur ondergaat. Als je traag gaat stoken zal een bepaalde glazuur smelten op 1050°C, maar als je snel stookt zal ditzelfde glazuur misschien wel 1080°C nodig hebben. Elke oven en elke stook is hierin verschillend, behalve die coontje, die geven steeds hetzelfde resultaat. Kan geen automatisch regelapparaat tegenop.
-
Wilma,daarvoor dient toch het kijkgat aan de voorzijde,die moet n,l volgens de gebruiksaanwijzijn altijd open blijven daardoor stook je oxyderend.
ik wil niet reduceren,het wordt zowiezo in de gebruiksaanwijzing afgeraden. -
Ik ben benieuwd Wilma,ik hoor graag van je hoe het stoken verloopt.
groet,Hannie -
Hannie, je kan wel reducerend stoken in een elektrische oven, maar dit vergt extra kennis en moet onder zeer strikte voorwaarden gebeuren of de weerstanden laten het in korte tijd afweten. Meestal stopt men er te veel reductiemateriaal in. Om dit tot het minimum te kunnen herleiden moet de oven ook echt hermetisch kunnen worden afgesloten. Sevink-ovens heeft ooit zo een fantastich " apparaatje " ontwikkeld wat deze reductie perfect kan doen, zonder schade aan de oven. In Italië heb ik zelfs met methanol zien reduceren in een elektrische oven door via een sifon een "neutje" alkohol in te gieten. Binnenin de oven kon men een kort ' pof'-geluidje horen en dat was het. Eens de zuurstof was opgebrand kon de verbranding van de alkohol zich niet verder zetten. Wel bangelijk als je dat voor de eerste maal meemaakt.
-
Lijkt me wel apart,een ovenaan de drank hihi.
Lucien wat is eigenlijk de bedoeling of effect van reducerend stoken?want hierin ben ik een leek.
groet, Hannie -
Hannie, men heeft me ook verteld dat het ook met grappa kan, maar dat vinden daar toch een doodzonde.hahaha
OK, even bij de les blijven.. Reducerend stoken betekend een zuurstofarme atmosfeer opwekken door midden van koolstofverbindingen in te voeren en aan de haal gaan met de zuurstof-atomen tot alles opgebruikt is, dus ook de zuurstof die aan het glazuur vast zit. Voorbeeld: Het metaal koper is ' rood '. Als dit metaal gaat oxyderen kan men met dit ' roest ' een groen tot blauw glazuur maken. Echter als men re- ducerend gaat stoken, wordt het glazuur ' rood ' zoals het oorspronkelijke metaal. In het kort; door de zuurstof te verminderen of totaal weg te halen uit een glazuur ( reductie ) krijgt men een andere kleur. Maar er zit nog wat aan vast, behalve deze kleurwijziging. Roodbakkende klei ( in oxyderende stook ) bevat rood ijzeroxyde wat thuis hoort in de amfotaire groep, wat werkt als stabillisator zoals Aluminiumoxyde. Gaat men nu reducerend stoken, gaat dit rood ijzeroxyde transformeren in zwart ijzeroxyde, wat thuis hoort bij de base-vormers ( smelters ). Gevolg hiervan is dat de klei met rood ijzeroxyde lager gaat sinteren dan wanneer men oxyderend zou stoken. Kijk, en al die eigenschappen zitten ook in smeltkegeltjes door hun hoge dosis ijzeroxyde wat ze bevatten. Hopelijk kun je mijn uiteenzetting volgen. -
Intresant verhaal Lucien.Ik ga er zelf niet aan beginnen,dit is meer voor de profs.Bedankt voor je uitleg hoor!
groet,Hannie -
Dat komt wel Hannie. Stap voor stap.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.