ALGEMEEN > Klei - algemeen > Porselein

Hallo,
Ik heb twee porseleinen vazen die helaas aan elkaar gesmolten zijn. Weet iemand of ik die als ik ze weer zou verhitten ze dan los zou kunnen krijgen? Groet Meriam

6 antwoorden

  • Als je de vazen opnieuw zou bakken dan gaat het glazuur wel weer smelten.Mogelijk dat de vazen dan onbeschadigd te scheiden zijn, door ze op 'rolletjes' te zetten en van elkaar af te 'duwen',mogelijk ook niet.

    Toch zou ik je deze klus af willen raden,omdat je zou moeten werken in een intens hete oven,waarin je bijna niets ziet,en waar stroom op staat.

    Zo dit al zou werken, zou je voor deze klus een speciale oven nodig hebben(bijvoorbeeld een glasoven heeft een groot werkgat aan de zijkant)beschermende kleding zoals een ovenwant en een lasbril, en speciaal gereedschap.

    Verhitten op een andere manier lijkt me niet mogelijk, daar porselein erg gevoelig is voor een temperatuur shock.

    Rob
    beantwoord
  • Heel erg bedankt Rob. Ik ga het toch proberen. De ene lage vaas hangt namelijk aan een hoge vaas. Beiden zijn vervormd maar prachtig van kleur en de vormen zijn heel bijzonder.
    Als het niet lukt dan moet er iets van een metalendriehoek onder maken waar de lage vaas op kan steunen. Dan heb ik een lichtobject en vaas aan elkaar. Wel leuk om te laten zien hoe iets goed mis kan gaan. Als het lukt laat ik het weten. meriam
    beantwoord
  • Succes Meriam,Ik ben benieuwd.Zorg in ieder geval dat je de stroom uit zet.

    Rob
    beantwoord
  • Geen zorgen Rob, ik ga een roestvrijstalen pin plaatsen als wig en hem dan opnieuw stoken. Kijken of het eraf valt. Ik ga niet de oven in hoor! Meriam
    beantwoord
  • Zoals jullie zien is het gelukt. Zo mooi rond als hij erin ging kwam hij er niet uit. En aan elkaar gesmolten kon ik er niets mee. Beide vazen zien er nu goed uit ondanks de vervorming. De kleur is prachtig en lach niet ..hij is waterdicht! Al zal ik er geen bloemen in zetten. Ik geniet er zo wel van! Bedankt voor de adviezen, Groet Meriam
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Het is inderdaad een aparte vaas geworden,Meriam.Heel mooi van kleur.Misschien dat met een bij deze vorm passend (droog)bloemetje erin ,nog meerwaarde aan dit model gegeven wordt.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.