ALGEMEEN > Klei - algemeen > Paperclay P11 stoken

Ik heb een mal gemaakt van Paperclay P11 en zou graag willen weten of iemand mij kan helpen aan een stooktabel.
ik heb n.l geen idee van de rates, temp en holds van dit spul. Volgens het etiket zou ik tot 1300 graden moeten stoken.

4 antwoorden

  • Ik neem aan dat als je een mal maakt van klei dat de bedoeling is dat je hiermee tegels of emblemen, gaat uitdrukken.En dat dit werk geen decoratieve functie heeft.

    Toch zou ik zeker tot 1300 graden stoken,dan is de klei gesinterd en heeft de mal optimale sterkte.Als ik het stookprogramma van een klei niet weet(zoals met deze klei),hou ik als vuistregel aan;dubbel biscuit bakken.

    De snelheid van opstoken is afhankelijk van de grote van het werk;groter werk dient langzamer opstookt te worden.

    Houdt wel rekening met het feit dat het papier tijdens het bakken verdwijnt uit de paperclay wat inhoudt dat het gebakken eindproduct minder sterk is dan een zelfde wanddikte van massief porselein.Als je de mal niet al te zwaar belast hoeft dit geen probleem te zijn.

    Rob

    beantwoord
  • Bedankt voor je bericht, Rob. Deze mal is bedoeld voor glas-fusion. Kun je mij aan een stookschema helpen voor dubbelbiscuit bakken? Ik heb wel begrepen dat langzaam opgestookt moet worden met deze paperclay om het water uit de klei te krijgen. Bovendien schijnt het nogal te gaan stinken. er stond op de sticker tot 400 graden oven ventileren Ik kan met mijn glasoven ook klei stoken
    beantwoord
  • Robert,zelf stook ik de eerste 600 graden altijd relatief langzaam op met 480 graden per uur.Dit is langzaam voor het soort werk dat ik maak;klein werk.Daarna gaat de oven op vol.Deze stook doe ik dan dubbel, en dan is de klei gesinterd.

    Voor groter of massiever werk stook ik bijvoorbeeld de eerste 600 langzamer op b.v. met maar 120 graden per uur.

    Ik moet je zeggen dat ik geen ervaring met mallen heb voor glas-fusion,en of het belangrijk is dat de klei van die mal gesinterd is.Misschien is dit wel niet belangrijk of zelfs contra produktief.In dat geval zou je dan net zo goed 1 keer biscuit kunnen bakken op b.v. 1020 graden.

    Rob

    beantwoord
  • Rob, ik zal je advies opvolgen door langzaam op te stoken met 120 graden per uur.
    Zeer bedankt voor je advies.
    Robert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.