ALGEMEEN > Diversen > mallen van Alginaatrubber

Hallo forumbezoekers, Heeft iemand ervaring met het maken van mallen van alginaatrubber? Ik vroeg me af of je het ook kwastend kan gebruiken en wat dan de mengverhouding is..
Vriendelijke groet, Deborah
gevraagd

11 antwoorden

  • beantwoord
  • Gedaan, maar de info is erg summier.Is er iemand op het forum die er ervaring mee heeft? B.V.D!
    beantwoord
  • Ik heb er geen ervaring mee. Maar volgens mij is het een product dat geen vocht opneemt. Naar mijn mening worden daarom voor klei gipsen mallen gebruikt. Gips neemt tijdens de droging van het object vocht op. Zodat de binnen en de buitenkant van het object evenredig droogt. Grtjs Jan
    beantwoord
  • http://www.wilsor.nl/produkten/alginaat.htm
    Jan, ik denk ook dat dit product niet geschikt is voor klei-mallen te maken.
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties, het was ook niet de bedoeling om er met gietklei in te gieten maar met gips. Gipsen mallen heb ik regelmatig gemaakt, geen probleem. Daarom ben ik zo nieuwsgierig naar ervaringen van anderen met alginaatrubber, dat is nl helemaal nieuw voor me..
    Vriendelijke groet,
    Deborah
    beantwoord
  • Zou er bij de onderwerpen nog ruimte zijn voor een rubriekje "mallen" Dit is uiteraard een vraag voor de moderatie:) B.V.D!
    beantwoord
  • Latex en rubber mallen zijn wel geschikt om een afdruk in klei te drukken.Ik gebruik de mallen voor klei reliefs.
    Het gaat dan om een platte flexibele mal,gemaakt in de vorm van een vel papier.De mal wordt op een plak klei gelegd en met de kleiroller wordt de afbeelding in de klei gerold.
    De rubber mal kopieƫrt een scherper detail dan gips van een model.Sommige type rubber mallen hebben nagenoeg geen slijtage,terwijl een mal van gips snel 'profiel' verliest.
    Nog een paar links;
    http://www.aff-materialen.nl/
    www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=235740
    Rob
    beantwoord
  • Dank je Rob voor je reactie, zal de fora eens uitdiepen..Groet Deborah
    beantwoord
  • Ik weet dat ze dit gebruiken bij de tandarts. Heb zelf zo kinderhandjes afgegoten. Kwastend kun je het ook gebruiken, het hard heel snel uit. Vervelend is wel dat het snel scheurt. (mijn ervaring dan, maar misschien is het in verschillende varianten)
    beantwoord
  • Dank je voor je reactie Marion, dat scheuren was ik idd ook achter. Beter te gebruiken voor kleine afdrukken ook..
    beantwoord
  • Hallo Deborah.

    Werken met alginaat is eigenlijk heel gemakkelijk. Je mengt het poeder gewoon met de aangegeven hoeveelheid water en je krijgt een bijna waterdun mengsel wat je ook zou kunnen kwasten. Binnen enkele minuten (afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid) gaat het product geleren. Je kunt dan het product met de hand met "klodders" tegelijk aan brengen. Het maken van blokmallen is wel de gemakkelijkste methode overigens omdat je dan geen steunmal meer hoeft te maken. Alginaat droogt overigens snel uit, dus als je de mal gemaakt hebt, giet er dan direct (bijvoorbeeld) gips in. Ik neem trouwens aan dat je een afdruk wilt maken van mensenhuid? Let er dan ook op dat de huid eerst voldoende ingesmeerd wordt met vaseline, anders ben je meteen geƫpileerd!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.