ALGEMEEN > Diversen > receptievaas

ik ben benadert om een receptievaas te maken, waar de receptiegasten hun naam op moeten zetten om hem vervolgens te glazuren en af te bakken. Voor ik toestem heb ik nog wel wat hobbels te gaan. Ik draai altijd met creaton 254 en mijn transparante glazuur is 67 fritte 1005/29 kaolien/4magnesiet.(op1140 graden) Op zich een stabiele kombinatie, maar ik vind het resultaat altijd erg gelig. Hoe krijg ik een witter resultaat?
Probleem 2, waarmee laat je receptiegasten hun naam zetten? Ik weet dat er verschillende pennen in de handel zijn, maar hier moet dus iedereen zonder oefening mee kunnen schrijven. Heeft iemand ervaring met dit soort werk?
gevraagd

15 antwoorden

  • Hallo Lia,

    Ik zou op een A3 vel iedereen handtekeningen laten zetten (met genoeg ruimte zodat je er omheen kunt knippen) en er dan transfervellen van laten maken.
    beantwoord
  • Lia, iedereen kan toch met een potlood schrijven ? En gezien je toch werkt met transparant glazuur, zie ik echt het probleem niet. Indien je met een dekkend glazuur zou willen werken, kun je overschakelen op keramische waskrijtjes. Eenvoudig toch ?
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie Lucien, maar persoonlijk vind ik keramiekpotlood op biscuit niet erg strak. Je ziet allemaal witte stukjes tussen de letters door. Bovendien blijf ik met het probleem van het gelige transparant glazuur zitten. Als ik een dekkend wit glazuur ga gebruiken neem ik aan dat daarop het keramische waskrijt gaat. Geeft dit een strak resultaat of loopt het uit in het glazuur wat eronder zit?
    beantwoord
  • Keramiekpotlood is strakker dan waskrijtjes.

    Het idee van Jose, daar sta ik helemaal achter. Dat wordt echt het mooiste.

    Er is ook iets op de markt, waarmee je op geglazuurd werk kunt schrijven en tekenen. Gewoon in een hobbyzaak te koop. Je kunt het dan in de huishoudoven afbakken maar ook gewoon in je oven natuurlijk.

    Het transparant glazuur van de Ve-Ka vind ik perfect.
    GL 1100
    Het kan, terwijl het pak maar 1060 aangeeft, ook makkelijk 1140 aan.

    beantwoord
  • Beste Let, Het idee van Jose lijkt mij voor het resultaat ook een prima idee, maar op de receptie zelf vind ik het jammer dat er niet op de vaas zelf geschreven kan worden. Al die handtekeningen uitknippen en op de vaas doen is denk ook een hele klus.
    beantwoord
  • Niks makkelijker dan transfers! Als je de vaas iets verwarmt dan vormen de transfers zich perfect op het ronde oppervlak. Zo klaar!
    Stoken op ongeveer 800 graden.
    beantwoord
  • is het (laten) maken van transfers niet afgrijselijk duur?

    Ik heb zelf een paar multipennen liggen. Ik heb ze nog nooit gebruikt, maar dat lijkt me ook een goeie oplossing. Het is een opglazuur, dus in principe denk ik dat je de vaas helemaal kunt afbakken met een glazuur dat je zelf het mooist vindt, en dan iedereen zijn krabbel laten zetten met die multipen en nog een keer laag stoken.

    Nogmaals, ik heb ze zelf nog nooit gebruikt en misschien is het helemaal niet handig, maar misschien iets om even zelf uit te proberen of een geglazuurde scherf ofzo.
    beantwoord
  • Ja, inderdaad, daar was ik naar op zoek!
    Die multipennen!!
    Heb er ook nog nooit mee gewerkt maar die lijken me inderdaad helemaal goed!
    Heb er voorbeelden van gezien. Volgens mij is dat wat je zoekt!
    beantwoord
  • ik heb deze vraag gevolgd, en vindt t jammer dat er verder niet iets over bekend is geworden, zo worden er steeds vragen gesteld en die 'bloeden' dan een beetje dood, er komt geen vervolg van de vragensteller, jammer...
    ik, en denk velen met mij, ben juist dan zo benieuwd om te horen wat de beste oplossing was,
    een fotootje erbij misschien?
    groetjes
    beantwoord
  • ben het helemaal met je eens. Ik heb het nu niet over dit topic, maar ik zie inderdaad soms dat iemand een vraag stelt en verder nooit meer iets laat horen op zijn/haar eigen vraag.
    Persoonlijk ben ik altijd heel benieuwd of iemand een antwoord geeft op een door mij gestelde vraag en ik zal dan ook altijd zelf ook nog even laten weten dat ik het onderwerp op de voet gevolgd heb...Maar ja.......
    beantwoord
  • Sorry, mijn vragen waren een zoektocht of ik de opdracht wel of niet aan zou nemen. Ik heb multipennen gekocht, en op een Wit keramikos-glazuur uitgeprobeert. Ten eerste vond ik het schrijven niet makkelijk gaan, dikke en dunne lijnen wisselden elkaar af, en ten tweede vond ik het niet geschikt voor zowel opa van 80, als een klein kind van 4 die net kan schrijven. Transfers vielen af, omdat er niet op de vazen zelf geschreven kon worden. Dit vond de opdrachtgever niet leuk.
    Uiteindelijk heb ik de vazen met wit keramikos-glazuur afgeleverd, met keramiekpennen uit de hobbywinkel. Zelf vind ik het geen super oplossing, maar er valt wel goed mee te schrijven. Zodra de vazen weer bij mij terug zijn, om ze op170graden te bakken, zal ik een foto maken en die op het forum plaatsen.
    beantwoord
  • ben benieuwd hoe ze zijn geworden strax Lia :)
    beantwoord
  • hoi Lia,
    ik was dus een beetje ongeduldig haha,
    sorry dat ik dit nu bij deze topic plaats het was niet speciaal tegen jouw geplaatst maar ik bedoel het wel
    een beetje in het algemeen, vandaar deze opmerking
    maar we wachten het resultaat af, we kunnen er allemaal weer wat van opsteken. niet dan..
    als ik zelf met een vraag zit kijk ik altijd eerst op dit forum of ik hier het antwoord kan vinden, anders plaats ik mijn vraag hier.
    de hartelijke groetjes !!
    beantwoord
  • Lia, in reactie op uw antwoord van 16-5-11:
    Het gebruik van de waskrijtjes kan je vinden op www.ceraline.be.
    Het is dus niet zo dat je er OP het glazuur mee gaat schrijven/tekenen, maar op het biskwie-gebakken voorwerp VOORDAT men er een dekkend glazuur over gaat zetten. Waskrijt laat zich niet schrijven op een gladde ondergrond. En dan kan je ook de vraag stellen of de klant een " strak resultaat " wenst of jijzelf. De klant wil in hoofdzaak ZIJN/HAAR inbreng zien en wil zich zeker niet meten met de vaardigheid van de keramist.
    beantwoord
  • Hoi Lia.... heb je ooooit die foto nog gemaakt van de vaas? Ben wel benieuwd hoe hij is geworden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.