ALGEMEEN > Stoken > baktemperatuur bisquit voor acrylverf

Een vriendin van mij wil een bisquit beeldje zelf verven met acrylverf. Ik bak de gegoten aardewerk beeldjes meestal op 955 gr. is dit dan ook geschikt voor acrylverven?of zal ik het hoger bakken..
groet hannie.
gevraagd

13 antwoorden

  • ja dat gaat prima, zelf bak ik t 960 gr, dus geen probleem.
    beantwoord
  • Ik ken iemand die biscuit bakt op 800º . vinden jullie dat te laag? Gr T
    beantwoord
  • ik weet t eigenlijk niet, waar ik een cursus heb gevolgd werd er altijd op 960 gr gebakken, dat heb ik zo over genomen. gr
    beantwoord
  • a.stokkink,dank je wel voor snelle je antwoord. die 5 graadjes minder moeten kunnen. groetje, hannie
    beantwoord
  • Hannie, als je achteraf er enkel acrylverven op zet is 800°C echt reeds voldoende. De zaak ligt anders als je er glazuren op zou aanbrengen, dan moet je zeker de 900°C voorbij. Kies wel een laagbakkende klei.
    beantwoord
  • Ik bak ook 950 graden voor het schilderen met arcylverf. Wordt veel mee gewerkt ,door kinderen.
    Maar als een werkstuk de glazuur niet is, die men verwacht had. Schilder men ook wel eens over met arcyl. Over de glazuur heen (1050/1150 graden).
    Merk dan op, dat de glans dan ook blijft . Wat niet is met bisquit stook(poreus?). Dan is de kleur resultaat , minder glans.
    Toon.
    beantwoord
  • Lucien, ik gebruik de vingerling gietklei WB30PM. de gegoten beelden wil ik voor beide doeleinden kunnen gebruiken,acrylverf en/of glazuurbrand. Ik wil deze beelden bisquit gebakken verkopen zodat men zelf kan kiezen om er glazuur dan wel acryl op te kunnen brengen Deze beelden zijn ongeveer 40 cm. hoog, zijnde: Indiaanse vrouw als wandhanger en een staande tovenaar.
    beantwoord
  • Hannie misschien kun je hier een fotootje plaatsen van je werk ?
    groetjes
    beantwoord
  • Toon,
    Als je met acryl over glazuur heen schilderd moet het dan weer gebakken worden?
    beantwoord
  • A stokkink,
    hier zijn wat foto`s van wat ik zoal maak, van de vaasjes heb ik de mallen zelf gemaakt van glazen flesjes die ik op mijn keukenplank had staan.
    De indiaan en tovenaarmal heb ik vorige week van mijn neef gekregen,de indianenmal is wat oud,hij lost erg moeilijk.
    Ik weet niet of de foto`s zichtbaar zijn, ik heb nog niet eerder foto`s geplaatst.
    oh ja, op foto`s 2 en 3 is het werk nog lederhard,ik heb net de derde indiaan gelost,die ga ik vanavond afwerken,glad sponzen en zodra ze droog zijn ga ik biscquit bakken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nee, Niet meer bakken na het schilderen met arcyl.
    De kleur zal er door verdwijnen.
    Ik heb 2 foto's bijgevoegd als voorbeeld. Geen weersinvloed, de kleinkinderen van goud staan al staan zo al 2 jaar buiten. Kleinkind met 2 staartjes is na bisquit bakken ,glans geglazuurd en weer gebakken op 1050 graden.
    Nadien heb ik het beschilderd met acryl (donkergoud- Amsterdam 803). Kleinkind met één staartje is na het bisquit bakken 950 graden met acryl beschilderd ook (donkergoud - Amsterdam 803). Toon.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Toon, Ja dat dacht ik al, acryl verdwijnt natuurlijk bij de hoge stook. Dit zijn prachtige beelden van je kleinkinderen Toon. Maar ik wil je toch vragen waarom heb je ze overschilderd na de glazuur?
    groet hannie
    beantwoord
  • Dank je mooie woorden. Ik heb het gemaakt, een combinatie te maken. Gebakken met de haren ijzeroxide met glansglazuur 1050 graden. Gebakken 950 graden met de haren ijzer-oxide ongeglazuurd.
    Beide kleinkinderen heben een donkerrode glans in de haren. Met dit dun over te schilderen de ijzer-oxide met(803)krijg je een mooi effect. Acryl weinig verdund met water. Het gezicht heb ik sterk overdreven ,het gouden kleinkinderen zijn.
    Tevens geef ik les bij de plaatselijke teken/schilder vereniging. Kinderen/volwassenen die met klei willen werken naast het schilderen. Het gebruik van acrylverf, maar ook bv de krijtjes van Lucien Tinck is vriendelijk voor de gezondheid te noemen. En geeft een nieuwe kleurdimensie op de keramiek.Mag gerust zeggen dat er een paar leden zijn, die niet anders willen dan acryl (Heel fel gekleurd)en of krijtjes willen op de keramiek. Toon.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.