ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > engobe en onderglazuur

Heeft iemand een idee of je kleislib kunt mengen met een onderglazuur(wit) VeKa en je het kan gebruiken als een engobe. Waar kan ik witte pigment kopen? Overal gezocht maar ik kan het nergens vinden.
Alvast bedankt voor een antwoord
Yvonne
gevraagd

5 antwoorden

• Hallo Yvonne,
    Je kunt ook zinkoxide nemen, of het slib van porceleinklei.
    beantwoord
  • Zinkoxyde lijkt me niet zo'n goed idee, maar Zirkoonoxyde en Tinoxyde zijn uitstekende ' witmakers '.
    beantwoord
  • Ik zou zowiezo uitgaan van klei slib waarvan de klei wit bakt; b.v. het slib van wit bakkend krijt aardewerk. Je kunt dan het onderglazuur wit uit de majolika serie van Veka gebruiken als wit kleurpigment.
    Dit is (wat)duurder in het gebruik dan zirkoonoxide, maar het bevordert wel de hechting van de engobe, doordat er(wat) smeltmiddel in de onderglazuur zit. Een beetje fritte toevoegen bij de zirkoonoxide lost dit probleem trouwens ook op.
    Verder is een hele goeie witmaker aluminiumoxide, ook hier weer wat fritte erbij voor een betere hechting.
    Rob
    beantwoord
  • Yvonne, ik weet niet of er een wit pigment bestaat [kan je zo navragen natuurlijk] maar als ik een wit stuk maak met een engobe gebruik ik daar de witte kant en klare engobe van Keramikos voor, dat vermeng ik half om half gewoon met de witte kleipoeder die ik altijd gebruik zodat het dezelfde structuur heeft als alle andere engobe die ik zo maak.
    Doe wel 2 laagjes overelkaar zodat het goed dekt.
    Succes Caroline.
    beantwoord
  • Yvonne, wit pigment bestaat niet. Als men dit toch te koop aanbiedt is dit niet meer dan tin-of/en zirkoonoxyde met wat toegevoegde ' smelt-elementen '. Als ik spreek over de ' witmakers ' tin- of zirkoonoxyde is het wél de bedoeling deze in een slib of glazuur te mengen en niet zomaar puur op het werkstuk. Laat hier geen misverstand over bestaan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.