ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Basis veldspaat/dolomiet glazuur.
Ik heb in een boek van Neal French een basisrecept gevonden dat geschikt is voor 1300 graden, maar ik stook maar tot 1200 graden, is onderstaand recept dan wel mogelijk, of moet ik het aanpassen?
veldspaat/dolomiet glazuur:
50 kaliveldspaat
20 dolomiet
20 kaolien
10 beenderas
Hetzelfde geldt voor een kaliveldspaat/zink/calciumglazuur:
37 kaliveldspaat
13 krijt
12 zinkoxid
22 kaolien
16 kwarts
Graag jullie reakties, m.vr.gr. Ginie
veldspaat/dolomiet glazuur:
50 kaliveldspaat
20 dolomiet
20 kaolien
10 beenderas
Hetzelfde geldt voor een kaliveldspaat/zink/calciumglazuur:
37 kaliveldspaat
13 krijt
12 zinkoxid
22 kaolien
16 kwarts
Graag jullie reakties, m.vr.gr. Ginie
6 antwoorden
-
De veldspaat door nepheline syeniet vervangen zal helpen, maar waarschijnlijk niet helemaal tot 1200C. Maar je kunt het natuurlijk even uitproberen op een proeftegeltje.
Of een ander basisglazuur zoeken (zie bv http://www.potters.org/search.htm ) . Ik stook op 1250, dus ik hebniet meteen een goed recept voor je. -
Volgende stap: kaolien verminderen
-
Hallo Keramir en Lucien,
Bedankt voor jullie tips! Ik heb de proefjes gemaakt zoals ik ze had beschreven. De oven kan morgen open, dus ben zeer benieuwd. Indien het niets is geworden zal ik jullie raad opvolgen.
En misschien nog een vraagje tussendoor: je leest zoveel verschillende berichten over wanneer de oven nu open mag! Mag je even kijken bij 150 graden;
en zoniet, dan mag ik neem ik aan toch wel kijken bij 100, en helemaal de deur open bij 50 graden?
Wat is jou advies Lucien? M.vr.gr. Ginie -
Hallo Keramir en Lucien,
De proefjes zien er heel erg dof uit!
Volgende stap is dus om de veldspaat te vervangen door nephelin seyenit.
Zal ik meteen ook de kaolien verminderen?
En door wat vervang ik dat?
Hoor graag van jullie,
groeten Ginie -
Ginie, staaltjes maken met vervanging van veldspaat door neph. sey. EN staaltjes maken met veldspaat, maar waar kaolien is van weggelaten EN staaltjes maken met neph.sey. met halvering van de kaolien.
-
Lucien, ik zal de proefjes gaan maken zoals jij deze hebt voorgesteld. Het duurt echter nog even voordat ik weer een glazuurbrand ga maken!
Maar zo gauw als ik ze klaar heb hoor je van me,
groeten Ginie
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.