ALGEMEEN > Stoken > Scheurvrij stoken

als aan alle basisvoorwaarden van drogen en stoken van een uit platen opgebouwd object is voldaan (object door en door droog, naden niets op aan te merken, dikte van platen nagenoeg gelijk, biscuitstook zonder scheur), in hoeverre kan dan de temperatuurcurve nog van invloed zijn op het ontstaan van een scheur in een object. Met andere woorden wat is de ábsoluut veilige curve voor glazuurbakken (1250)?
gevraagd

19 antwoorden

  • Beste Lex,
    Ik begrijp uit je vraag dat je een probleem hebt met scheuren.
    Waar zitten die scheuren en hoe zien ze eruit.
    Is je werk geglazuurd, is de glazuurrand op de scheur dan afgerond of scherp
    Hoe groot en zwaar is het werk
    beantwoord
  • Scheuren komen soms op alle mogelijke plaatsen van objecten voor. Over het algemeen zijn het bakscheuren.
    Gewicht van werk varieert ook, van 2 tot meer dan 5 kilo. Ik realiseer me dat er talloze spanningen optreden in vrije vorm werk, vandaar mijn vraag of het uiterst langzaam opstoken, bv. 50 graden per uur, en dat vanaf 950 graden, de boel gunstig beinvloedt.
    Twee voorbeelden. Mijn vrouw maakte 2 nagenoeg identieke vazen van platen (ca. 30 cm hoog, kilo of 5) en op twee tegenover elkaar liggende zijden werden twee op hengsels gelijkende strips bevestigt met slib.
    Eén vaas helemaal goed, de ander op de aanhechting van één van de 'hengsels' gescheurd na de glazuurbrand van 1250 graden.

    Ander voorbeeld. Een beeld op sokkel (uitgeholde vierkante plaat) scheurt na glazurbrand van 1240 op de sokkel, vanaf aanhechting voet tot de onderrand.

    Over het algemeen stook ik tot aan 1000 met 200 graden per uur en vanaf 1000 graden met 100 graden per uur verder.
    beantwoord
  • Beste Lex,

    In je laatste zin schuilt misschien de oorzaak van je probleem.
    200 graden per uur tot 1000 graden.
    Als je zo stookt houd je geen rekening met de kwartssprong.
    Op 573 C gaat alpha kwarts over in beta kwarts, een andere kristallijne structuur die ook een ander volume heeft.
    Bij het bakken van klei moet je altijd rekening houden met dit punt.
    Zelf stook ik tussen 500 C en 600 C met 50 graden per uur. Is het werk dikker dan 1.5 cm dan stook ik nog langzamer.
    De klei die je gebruikt is ook van invloed, hoe meer en hoe groffer de chammotte hoe sneller je kunt stoken.
    Soms zijn de oorzaken van scheuren heel specifiek en niet het gevolg van het stookproces. Ik heb zelf het probleem gehad dat werk te zwaar was en dat daardoor de klei niet spanningsvrij kon krimpen tijdens het droogproces, de scheuren die daar het gevolg van waren werden pas zichtbaar bij de steengoedglazuurstook.
    succes.
    beantwoord
  • Lex

    Ik denk dat de kwartssprong hier niet veel mee te maken heeft want die scheuren zien er heel anders uit (als de kwartssprong al bestaat). Wat voor klei gebruik je en hoe lang laat je het werk drogen en hoe?

    Overigens is het misschien wel leuk om over die kwartssprong ook eens een lijntje op te zetten, want behalve in Frankrijk bij het stoken met hout heb ik het nog nooit meegemaakt, en ik stook met gas en trek mij van de kwartssprong nooit wat aan.

    Groeten, Geo Hultink
    beantwoord
  • Ha die Geo,
    Ik gebruik Westerwald klei die ik betrek van de Vuurplaats uit Wijster. Ik stook de boel altijd eerst in de oven gortdroog (brilleglas boven kijkgat) op 100 graden.
    Hoe zien kwartssprong scheuren er overigens uit?

    Btw, komt er weer een Zwartsluis- met -verve?
    groeten
    beantwoord
  • Hans, dit gaat me te ver. Ik kan niet voortdurend bij de oven aanwezig zijn en mijn computer laat geen interval toe. Niettemin dank.
    Lex
    beantwoord
  • lex

    Als het al kwartssprongen waren, en dat waren het volgens Nirdosh en dan is het zo! dan zijn het onregelmatige scheuren door het hele werk heen. Er komt weer een Zwartsluis met verve. Maar misschien zijn er mensen die nu eens duidelijk kunnen maken hoe dat nou zit met die kwartsscheuren, en die kwartssprong.Ik heb ook wel eens begrepen dat het te maken kan hebben met de klei. Bijvoorbeeld gres schijnt er nogal gevoelig voor te zijn, en ook het in een keer afstoken schijnt van invloed te kunnen zijn.
    beantwoord
  • Lex ik vergeet nog wat. Ik denk dat je ten eerste moet accepteren dat bij het aan elkaar plakken van platen wat kapot gaat, verder denk ik dat je nog voorzichtiger moet drogen, bijv onder plastic
    beantwoord
  • Beste lex en Geo,

    Over kwartssprong scheuren en alles wat kwarts doet tijdens een stook is zo complex dat ik eerlijk gezegd ook alleen de klok heb horen luiden.
    Wat ik weet is dat klei voor een groot deel uit kwarts bestaat. Dat die kwarts verschilende kristalstucturen kan hebben. Bijvoorbeeld mulliet en christobaliet.
    De soort kwarts heeft invloed op de stookeigenschappen van de klei.
    Tijdens het stoken verandert de kwarts en de kwartssprong op 573 is de belangrijkste.
    Meer kennis haal ik als ik dat nodig heb uit "the potters dictionary of materials en techniques van Hamer "
    beantwoord
  • Hans en Geo, één conclusie is in elk geval dat we, zonder de scheur te zien, mogelijkerwijs in het luchtledige zitten te typen.
    Aan de redactie van dit forum dan nu ook het verzoek om foto's bij een bericht op te kunnen nemen.

    Geo, wanneer kunnen we ons weer opgeven voor Zwartsluis-met-verve?
    beantwoord
  • Lex

    Ik ben dat niet helemaal met je eens, want juist die kwartssprong,waar iedereen het altijd over heeft intrigeert mij al jaren, omdat ik het nooit meemaak. Zo zijn er nog wel een paar items in onze keramische obsessie die mij bezighouden.Zo had ik gisteren nog een leuke discussie over het wel of niet pendelen op de eindtemperatuur van de stook, of wanneer te beginnen met de reductie?, en zo heb ik er nog wel een paar. je kunt je opgeven voor zwartsluis met verve op potten_geiten@hotmail.com
    beantwoord
  • zwartsluis met verve spreekt tot de verbeelding.
    Kan je toelichten wat dit inhoud of is dit een priveonderonsje
    beantwoord
  • het is toch niet zo moeilijk om vast te stellen of er wel of geen kwartssprong plaats vindt?
    Zet een schaal oid in de oven. Dicht bij de rand een evenhoog object waarop een heel licht strookje steengoed gebakken klei dat tegen de rand van de schaal ligt. teken het uiteinde van dat strookje op het onderste object af met een glazuurpotlood. Na de volgende stook moet het strookje verschoven zijn.
    beantwoord
  • Hans

    W.B. Zwartsluis met verve, dit is de eerste zaterdag in juni, zie overzicht vorig jaar op zwartsluismetverve.nl, maar dat gaat nu even te ver af van ons onderwerp, want wat Lex hier als bewijs voor de kwartssprong presenteert lijkt mij toch wel een heel populistisch bewijs, ik kan dit helemaal niet volgen. Ik beweer trouwens niet dat de kwartssprong niet bestaat, maar de dramatische gevolgen die vaak worden beschreven zie ik nooit.

    Geo
    beantwoord
  • Communiceren per e-mail is moeilijk. Als een eenvoudig proefke al wordt aangezien voor populisme, waar moet het heen met dit land?
    Ik kom binnenkort wel eens even bij je langs Geo, dan kunnen we er in alle rust verder over bakkeleien.

    Lex
    beantwoord
  • Ik las dat er zware werkstukken in de oven staan van 5 kilo.
    Als deze werkstukken tijdens de brand niet makkelijk kunnen schuiven over de oven platen kan er breuk ontstaan. Denk aan de krimp van de klei
    beantwoord
  • Roland, wat doen we daaraan dan? Zand op de bodem?
    beantwoord
  • een krimpplaat van dezelfde klei waarop het werkstuk staat.
    Een andere methode is het werk op rolletjes zetten.
    Daar kan je ovensteunen voor gebruiken.
    beantwoord
  • Sluit me bij Hans aan. Maar met zand kom je ook een eind.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.