ALGEMEEN > Stoken > kwartssprong

ik wil de kwartssprong toch maar voor de duidelijkheid uit de vorige discussie halen en nieuw toevoegen, want het lijkt mij een interessant onderwerp waar nog veel onduidelijkheid over bestaat.
gevraagd

2 antwoorden

  • Volgens mij wordt hier veel te zwaar aangezet op slechts een van de vele omzettingen die in de scherf en glazuur plaatsvinden tijdens het stoken. Na zo'n 25 jaar stoken met elektriek, gas en hout is mijn ervaring dat scheuren door vele oorzaken kunnen optreden, ook in identieke stukken onder schijnbaar identieke omstandigheden. Kleisoort, snelheid van stoken, droging, ongelijkheid in scherfdikte, koude lucht in een hete oven, noem maar op, allemaal mogelijke oorzaken van scheuren. Ik heb me nog nooit iets aangetrokken van stookintervallen etc, laat staan een kwartssprong; slechts de eerste 100 graden stook ik uiterst langzaam, ook als al biscuit is gestookt (zo'n 3 uur), daarna zo snel mogelijk naar 950 of 1300.
    beantwoord
  • Bert , ik ben het dus met je eens. Ik zie op dit forum zo nu en dan opmerkingen, waarvan ik denk,maak het nou niet zo ingewikkeld. Zorg dat je werk goed droog is, gebruik bij het biscuit stoken je bril (bij brildragers zoals ik) of een stukje glas, stook niet hoger dan 75 graden, komt er dan geen vocht meer uit je oven dan eerst nog even voorzichtig naar 300 graden en dan op naar de 950 graden. Succes nagenoeg verzekerd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.