ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > engobe

Ik heb iets gemaakt en wil daar engobes over gieten in verschillende lagen en kleuren. Mijn werkstuk is inmiddels helaas droog. Lees overal dat engobe op leerharde klei wordt aangebracht. Kan ik nu mijn werkstuk met water bevochtigen, in plastic wikkelen en vervolgens na enkele dagen misschien toch nog engobe over gieten?
Alvast bedankt.
Inez
gevraagd

28 antwoorden

  • Ik denk het wel Inez.
    beantwoord
  • Kan ik ongestraft 3 lagen engobe aanbrengen, als ik de lagen goed laat drogen voor de volgende laag?
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, de lagen enkel laten stollen/aanzuigen en dan direct de volgende laag, zonder het werk te laten drogen.
    beantwoord
  • Best spannend zoveel vocht op ongebakken klei.
    Bedankt, Lucien.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • ik denk dat het geen goed idee is om een werkstuk dat al droog is opnieuw vochtig te maken, M.i. kun je je werkstuk beter biscuit bakken en dan met sinterengobe doen wat je van plan was.
    beantwoord
  • Karin, waarom is dit geen goed idee ? Ook nog bij vermelden dat, als men het werkstuk reeds gebakken heeft, er een totaal andere samenstelling slib nodig is dan wat men op ongebakken lederharde klei zet.
    beantwoord
  • Lucien, voor zover ik weet, gaat het niet goed als je een werkstuk dat al helemaal droog is weer vochtig maakt (denk aan het maken van slib; kurkdroge klei en water wordt weer slib). Maar misschien heb ik het mis en in dat geval heb je gelijk dat het nog wel kan.

    Het feit dat ik het daarna over sinteregobe heb betekent al dat het een andere samenstelling moet hebben dan gewone engobe. :)
    beantwoord
  • Karin, dit is een logische redenering, maar als je voorzichtig tewerk gaat met bv. een plantenspuit het werkstuk bevochtigen en afdekken en geleidelijk zo het vochtgehalte opbouwen geeft dit geen probleem. Het werkstuk onder water dompelen is niet aan te raden. :-)
    Wat betreft het sib wou ik nog duidelijk maken dat men noodgedwongen een sinterslib moet aanmaken. Als de vraagsteller hier niet bij stil staat zou het kunnen dat deze dan hetzelfde slib gaat gebruiken.
    beantwoord
  • OK Lucien, misschien dat het werkt als je het heel voorzichtig doet. Heb ik het mis. Ik zou het alleen zelf niet zo gauw doen. Misschien moet ik het toch een keertje proberen :).

    Bij het noemen van sinterengobe was mijn idee dat de vraagsteller óf weet wat sinterengobe is, óf de vraag zou stellen wat sinterengobe is. Maar misschien heb je wel gelijk dat ik het erbij had moeten vermelden dat dat dus iets anders is dan gewone engobe.

    Hoe dan ook..ik hoop dat het werkstuk goed is gelukt inmiddels :)
    beantwoord
  • Ik heb jullie discussie gevolgd en ga het proberen, maar voor het zover is moet ik eerst nog iemand zoeken die het voor mij wil bakken want het past niet in mijn oven dus gaat het nog even duren. Ik laat het zeker weten tzt.
    Hartelijk dank,
    Inez

    beantwoord
  • Karin, voor jou zijn deze zaken een vanzelfsprekendheid en daardoor zit het gevaar er in dat je een stap gaat over te slaan. Het zal wel zo zijn dat de vraagsteller het verschil kent, maar dit forum richt zich ook tot de beginnende keramist. Hopelijk wil de vraagsteller dit antwoord dan ook niet té persoonlijk opvatten, als je begrijpt wat ik bedoel.
    En dat jij een droog werkstuk niet zo gauw opnieuw dient te bevochtigen is omdat je die ellende reeds kent. :-)
    beantwoord
  • Welke ellende?

    beantwoord
  • Het opnieuw lederhard ( bevochtigen ) maken van een werkstuk tiens.
    Is dat geen ellende ? :-)
    beantwoord
  • Ik zag alles al in elkaar storten maar de ellende is het werk dat het oplevert begrijp ik.
    Enfin, ik ga eerst maar eens wat proeven doen voor ik er serieus aan begin.
    Hartelijk dank,
    Inez
    beantwoord
  • Wie kan me even verder helpen. Ben met proeven bezig (zie onderwerp) Ik heb kommen gedraaid, leerhard, overgoten met slib. 7 van de 10 zijn gebarsten en vervormd. Wat heb ik verkeerd gedaan.
    Kan de slib (gemaakt van dezelfde klei met kleur) te dik geweest zijn waardoor het te lang vochtig is gebleven?
    Hoe dik moet slib eigenlijk zijn?
    Groet, Inez
    beantwoord
  • Inez, is het herbevochtigen van droge werkstukken gelukt ?
    Zijn de ' 7 van de 10 ' gebarsten bij het drogen of tijdens het bakken ? ( en bevinden de bratsen zich op ongeveer dezelfde plaats ? )
    beantwoord
  • Nee, ik ben aan het herbevochtigen nog niet begonnen want dat mag niet verkeerd gaan na zoveel werk. Dus ben ik eerst allerlei proeven aan het doen met engobe.
    Ik had kommen gemaakt, daar figuren in uitgesneden en half in de engobe gestopt. Misschien is engobe niet voor dompelen? De engobe bleef erg lang nat dus denk ik dat het te dik was, waardoor door het vocht de vervormingen ontstonden. De barsten ontstonden tussen de uitgesneden figuren onderling. Heb ze dus niet gebakken. Misschien had ik het moeten kwasten?
    Ik zie overigens dat ik in een verkeerd onderwerp zit en heb gisteren al veel over engobe gevonden maar nergens staat iets over de dikte ervan.
    Hopelijk kan je er wat licht opwerpen.
    beantwoord
  • Inez, dit begrijp ik nu weer niet zie. Enerzijds durf je de droge werkstukken niet bevochtigen omdat er niks mis mag gaan, en anderzijds ga je wél lederharde klei HALF bevochtigen, en dan nog op een geperforeerd werkstuk. Nu ja, dit moét mis gaan. Als je toch deels wil engoberen op ongewakken goed, doe dit dan via spuitpistool ( zelf kwasten is hier niet aangewezen ), net zo als je moet doen met een plantenspuit om een droog werkstuk te herbevochtigen. Dit gaat ook stuk als je dit onder water dompeld.
    beantwoord
  • Ja, het probleem is dat ik het toch zal moeten leren door het uit te proberen. Ik heb een boek (decoreren van keramiek) en daar staat dompelen met engobe ook in met foto en al. Ik heb me suf gelezen op deze site, alleen het antwoord op mijn vraag, hoe vloeibaar moet engobe zijn vind ik niet. Dat deze dingen stuk zijn gegaan is geen punt, ik wil het eerst kunnen begrijpen. en als ik het door heb begin ik aan mijn werkstuk.
    Niet boos worden, hoor.
    Bedankt,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, engobe maak je net zo vloeibaar als glazuur. Zo eenvoudig is dat. Het probleem was dat je het ongebakken werkstuk maar half hebt gedompeld en dan zet de engobe-kant uit door het water en de droge kant niet. Logisch niet ?
    beantwoord
  • Ja, is ook heel logisch maar toch schijnt het te kunnen volgens mij boek???
    Lucien, hartelijk dank weer voor je raadgevingen.
    beantwoord
  • Inez, dit zou wél kunnen met klei met een zeer gesloten structuur ( met hoog Al²O³ ) en niet te dunne wanden én niet te ' romige ' engobe én totaal gedompeld én lederhard zodat het water niet te diep en te snel in de scherf kan dringen. Alles moet goed zitten. Deze wijze van engoberen vraagt ook de nodige ervaringen, dus géén aanrader om mee te beginnen. Egaal spuiten van het engobe is veiliger én mooier.
    beantwoord
  • Da's jammer dat dat allemaal niet vermeld werd in het verhaal.
    Ik wilde graag een foto toevoegen maar zie niet waar dat kan, dan kan ik even laten zien wat ik eigenlijk graag zou willen bereiken.
    Al vast bedankt voor je doorzettingsvermogen mij duidelijkheid te verschaffen in deze materie.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Het is niet denkbeeldig dat de uitgever om bezuinigingsreden er soms een deel tekst uit weg laat. Echt ! Schiet niet direct op de auteur. Hahaha
    beantwoord
  • Vreemd dat ik hier geen plaatje toe kan voegen. Bij andere onderwerpen staat onder dit kadertje: bladeren en hier niet.
    Soms zit het tegen in het leven, maar schieten ........
    beantwoord
  • Plaatje toevoegen zou nu moeten lukken!
    beantwoord
  • Bedankt "klei", nu gaat het hopelijk lukken.
    Ik wil graag het effect van de foto bereiken met engobe.
    Zou dat mogelijk zijn?
    beantwoord
  • Geen bericht.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.