ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > raku zonder glazuur

Wie heeft er ervaring met rakustook van klei waaronder koffiedrab gemengd is ?
Groetjes rita
gevraagd

10 antwoorden

  • Ja ik, Rita. Wat is de vraag ?
    beantwoord
  • Lucien,

    Ik bak voornamelijk kralen voor sieraden. Ik heb mij laten vertellen dat ik koffiedrab onder de klei kan mengen en dat bij het raku bakken de drab wegbakt en er op de zwarte klei zilveren puntjes zouden komen. Vermits een kraal klein is zou dit dan effekt geven en wat is de verhouding klei/drab ?
    Mvg Rita
    beantwoord
  • Rita, het drab brandt uiteraard weg, maar laat geen zilveren puntjes achter. Zwartebakkende klei bevat een groot deel bruinsteen ( mangaanoxyde ) en misschien ook nog wat ijzer-en koper. Geen van deze kleurvormende oxydes geeft zilverkleur.
    beantwoord
  • Ik denk dat ik mij verkeerd uitgedrukt heb, ik heb witte klei met zilverzand, maar zonder glazuur wordt die in de houtkrullen zwart. Kan dat dan het effekt geven ? Iemand had het horen vertellen vorig jaar op Keramisto in Nijmegen.Welk effekt bekom je dan wel door de drab ? Zou dat iets zijn voor kralen ?
    Mvg Rita
    beantwoord
  • Rita, in de eerste stook gaat het drab gewoon verbranden zoals bij papierklei. Het laat kleine gaatjes ontstaan en maakt ook de klei lichter in verhouding tot de bijgevoegde drab. U kan wel iets doen met die ontstane gaatjes: vullen met pigment en opnieuw bakken. Klei met zilverzand zou ik nooit gebruiken om reden van de kwartssprong.
    beantwoord
  • Bedankt voor de info. Ze hadden me dat bij Willems in Wommelgem BelgiĆ« aangeraden. Welke klei zou dan beter zijn voor kralen ?
    Mvg Rita
    beantwoord
  • Rita, een zeer goede klei van Willems is 11sf. Dit is een draaiklei met grote plasticiteit en stookmarge. U kan hier zeker 40% drab aan toevoegen. Of Erik u de St Joris met ziverzand heeft aangeraden betwijfel ik toch.
    beantwoord
  • Bedankt, ik ga die volgende keer eens aanschaffen. Ik wordt meestal (om niet te zeggen altijd) geholpen door een mevrouw bij Willems.

    Mvg Rita
    beantwoord
  • Dacht ik al. De St Jorisklei is het huismerk. Bel even voor je gaat en vraag naar Erik. Dat is de deskundige in het huis. :-)
    beantwoord
  • Ok bedankt voor de tip.
    Rita
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.