ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > scheurtjes in werk na pitfire

Ik heb met rodeklei werkstukjes gemaakt, gepolijst, in de electr. oven op 950gr gebakken. Daarna met sulfaten overgoten en in de pitfire gestookt.
Het was precies zoals ik had gehoopt maar bij nadere inspectie zaten er toch enkele kleine barstjes in, op plaatsen die ik zwart wilde hebben en op zaagsel had gelegd. Ik las later in een keramiekboek ?? dat daar voor pitfire altijd biscuitstook op 1050gr werd gebakken. Zou dat de rede van de barstjes kunnen zijn? Ben benieuwd, Inez
gevraagd

4 antwoorden

  • Inez, ik denk niet dat in dit geval de temperatuur de schuldige is, alhoewel voor pitfire dit best hoger mag dan 950°C, en hangt ook wat af van het type klei. Ik denk dat het te maken heeft met de rode klei zelf. Rood ijzeroxyde heeft een amfoteer karakter in oxyderende stook, maar gaat van rood naar zwart ijzeroxyde, wat een basisch karakter heeft en werkt als smelter. Wat is er denkelijk gebeurd ? Het werkstuk gaat op de plaats waar het in zaagsel ligt sterker reduceren en naar zwart ijzer overgaan, wat de scherf door ' sintering ' gaat krimpen ( en barsten ). Ofwel ga je er voor zorgen dat er geen deel van het werkstuk wordt luchtdicht afgesloten door zaagsel, ofwel ga je werken met lichtkleurige klei met een rode slib eroverheen.
    beantwoord
  • Waarom zou dat dan niet gebeuren met de rode slib waar dan ook ijzer inzit? Je bedoelt toch slib van rode klei? Ik had dat zwart worden per toeval ontdekt en wilde het herhalen. Heb inderdaad de eerste keer met witte klei gewerkt. Alvast bedankt zover Lucien,
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, met ijzerhoudend slib zal je die scheurtjes niet hebben omdat dit dun laagje geen impact kan hebben op de scherf. Het gaat hooguit wat craqueleren en is met het blote oog niet te zien. Mooi voorbeeld is het werk ban Pierre Bayle: http://ceramique.poterie.free.fr/galerie/bayle.htm
    Hier kan je zien dat de haarscheurtjes in het rood slib ( terra siggilata ) zijn ingerookt en geven deze zwarte lijntjes. Mooi he ?
    beantwoord
  • Oh, ja geweldig mooi, Lucien.
    Ik ben weer een eindje verder in mijn zoektocht, bedankt voor jouw bijdrage maar weer. Ga dit uitproberen.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.