ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Beginnersvragen

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen over raku stoken waar ik niet echt een antwoord op kan vinden. Het zijn echte beginnersvragen, we hebben namelijk net sinds een aantal weken een oven gekocht. Deze hebben we van iemand overgenomen en we hebben er glazuren en oxides bijgekregen. Nu zijn de glazuren van Vingerling, uit de G300 serie. Volgens mij zijn dit 'gewone' glazuren, niet specifiek voor Raku klopt dit?

Vandaag hebben we voor het eerst gestookt. Met name de objecten die rood hadden moeten worden zijn nagenoeg kleurloos gebleven. Mogelijk niet heet genoeg gestookt? We hebben tot 1020 graden gestookt. We hebben hiervoor een wijnrode glazuur van Vingerling gebruikt. Deze aangemaakt met water en met een kwast op het object aangebracht (proefstukjes).

En dan nog een vraag, is het mogelijk dat ik de normale transparante glazuur (waar ik normaal gesproken pigmenten aan toevoeg voor glazuren in de electrische oven) gebruik om oxides aan toe te voegen?
En als ik dit doe (of een pigment toevoeg ipv oxides) krijg ik dan ook de carquele in het object? Of moet ik hier specifieke glazuren voor gebruiken?

Ik hoop op een reactie zodat we verder kunnen met onze expirimentele stoken!

Groet, Maurice Compagner

gevraagd

6 antwoorden

  • Maurice, de antwoorden op uw vragen beslaan een boek. Daarom begin ik met je de raad te geven: lees eerst een boek over raku. Ondertussen geef ik je al enkele tips mee:
    - Raku-stoken werkt niet met het aflezen van een temperatuur. Dit-is-onzin. Kijk in het schouwgat van de oven en richt een zaklamp op de werkstukken. Zogauw deze ' klaar zijn ' zullen deze glanzen als olie. Het ene werkstuk zal dit sneller doen dan het andere. Haal die er eerst uit en wacht tot de volgende gaat glimmen. Wat nut heeft nu een thermokoppel ? Geen.
    - Als je rood wil houden, moet je oxyderend stoken. Dit wil zeggen dat er géén vlam uit het schouwgat mag komen. Regel dit met de gasdruk ( 0,5 bar volstaat ). Seleniumoxyde wordt vaal-bruin bij reductie, en rood bij oxydatie.
    - Een misvatting is dat rakuglazuren zo nodig moeten craqueleren, en dat is niet zo. De echte Japanse raku heeft geen craquelee en wordt tussen 1000 en 1200 °C ( +/- ) binnen de 2 minuten ( met blaasbalg ) afgestookt.
    - Je kan elke aardewerkglazuur gebruiken voor raku, echter de beste basisglazuur voor raku maak je zélf op basis van een fritte. Die kan je in zo'n Raku-boek wel vinden. Zoniet zal je hier wel al wat vinden.
    beantwoord
  • Hallo Maurice,
    Met experimenteren zonder wat basiskennis kom je er niet, zonde van je werk. Kijk eens op de Site van Ed Knops, www.rakuvaria.com en probeer zijn boek over rakuvaria te kopen, daar staat werkelijk alees in. Ik heb het zelf 2e hands gekocht en gebruik het altijd. Er staan ook goede recepten in om glazuren te maken. Met pigmenten heb ik ook geen goede ervaringen. Zelf glazuren maken is niet moeilijk en stukken goedkoper dan kant en klaar gekochte glazuren. Vooral met oxides, b.v. koper, krijg je fantastische resultaten. De kleuren van oxides zijn veel mooier dan die van pigmenten. Als je meer wilt weten, moet je echt dit boek erbij nemen. Succes! Elly
    beantwoord
  • Elly, dit wil ik ten zeerste tegenspreken. Vertel me eens hoe je kardinaalrood kunt verkrijgen met oxydes ? Pigmenten zijn kleurvormende oxydes die door smelting aan andere mineralen zijn versmolten. Je kan zeggen dat dit een soort kleurvormende frittes zijn. Pigmenten zijn daardoor wel minder gevoelig voor reductie. Alles hangt af voor wat effect je wil bereiken. De zuivere oxydes hun mogelijkheden in raku zijn zeer beperkt. Mangaanoxyde kan je ook al afschrijven onder reductie. En er zijn vast nog andere goede boeken over raku bij de kleiboer te vinden.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie snelle reacties!
    Ik zal eens op zoek gaan naar het boek van Ed Knops. Had al even op internet gekeken en bij de bibliotheek maar nog niet echt iets gevonden. Ik heb de site in ieder geval ook bekeken. Hopelijk zorgt het lezen van het boek voor antwoord op mijn vele vragen.

    Nu nog één vraag. Ik heb een fritte 1015. Kan ik deze nu mengen met oxide, water aan toevoegen en dan op een object opbrengen of moet ik er dan meer aan toevoegen?

    Groet, Maurice
    beantwoord
  • Maurice, wat is de samenstelling van fritte 1015 ?
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Dat weet ik niet. Ik heb een aantal glazuren over genomen en er zat ook een potje bij met Fritte 1015 erop... Verder geen label oid...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.