ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurprobleem

Ik heb dunne porseleinen potjes gegoten met witte gietporselein nr. 52 (Willems), bisquit gebakken op 955° en geglazuurd met porseleinglazuur van Keramikos. Na dik te glazuren had ik veel craquelé. Na veel dunner te glazuren is het resultaat veel beter maar ik heb nog steeds enkele barstjes in m'n potjes. Ik stook 120°/uur tot 580° en dan volop tot 1250° en 10 minuten pendelen (glazuur is voor 1200 - 1300°). Ik kan het afkoelen niet regelen. Wanneer ik de potjes onder de 80° uit de oven haal zijn er eerst geen barstjes, nadien komen er enkele in. Ligt dit aan het ongecontroleerd afkoelen? Hoe kan ik dit voorkomen.
Is in proefoven gestookt waarin geen ventialtiegat zit.
Groetjes, Ingrid
gevraagd

9 antwoorden

• Ingrid, dit zal eerder te maken hebben met het glazuur dat niet compatibel is met het porselein. Probeer eens in dit geval bisquit te stoken tot 900°C, zodat er bij de glazuurbrand er nog een iets grotere krimp in de scherf kan gebeuren en het glazuur achteraf niet gaat craqueleren door te grote spanning op de ondergrond. Kun je mijn denkpiste volgen ? Indien er nog steeds craquelée te zien is, probeer dan eens een ander glazuur met meer elasticiteit. Iets lager stoken of helemaal niet pendelen kan ook helpen in dit geval.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    ik volg maar heb helaas al alles bisquit gebakken. Ik kan misschien wel eens proberen om lager te stoken tijdens het glazuren. Zou ik proberen te glazuren op 1240° zonder pendelen?
    Alvast bedankt voor de goede raad.
    beantwoord
  • Ingrid, dit is nog de enige logische optie, doen.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien. Laat nog weten hoe het resultaat is.
    beantwoord
  • Lucien, heb gestookt tot 1230°C zonder pendelen en heb nog steeds haarscheurtjes. Jammer.
    beantwoord
  • Toevoeging van enkele procenten kwarts en calciumboraat maken je glazuur beter passend op de klei.
    Hoeveel moet je door proefjes achterkomen.

Frans
    beantwoord
  • Ingrid, gezien je reeds met te hoog gestookt bisquit zat, kan het wél lukken als je de volgende bisquit lager stookt, zals ik reeds had aangegeven. Boor en aluminium maakt het glazuur elastischer. Kwarts daarentegen maakt het glazuur stugger. Probleem is dat je er niks uit kunt halen en/of vervangen. Zoals Frans reeds aangaf kan 1 of 2 % calciulboraat helpen. Zolang het glazuur mooi transparant blijft en mooi egaal is uitgesmolten, heeft het geen zin te pendelen of hoger te stoken.
    beantwoord
  • Joepiiiiiiiiiiiiiiiii, toch gelukt. Ik heb mijn glazuur toch nog dunner gemaakt en heb nu wel een goed resultaat. Heb nu ongeveer 10 l. glazuur van 5 kg. glazuurpoeder. Glazuur leek mij nu erg dun maar het resultaat is prima.
    Sorry maar ben een beginner betreffende glazuur.
    Toch erg bedankt voor de hulp.
    Groetjes, Ingrid
    beantwoord
  • Ingrid, nog niet TE hard victorie kraaien als de stuks maar pas uit de oven zijn. Het kan gebeuren dat na enkele dagen zich alsnog craquelé kan vormen. In dit geval d tips van hiervoor gebruiken en eventueel het glazuur nog lichtjes aanpassen. Je zit zeker goed. Zal duimen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.