ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > transparante glazuur
Hallo,
Ik zou graag willen weten wat ik verkeerd doe. Ik beschilder biscuit gebakken aardewerk met onderglazuur van claybright. Dat gaat op zich prima. Ik stook de oven daarna in 3 uur naar ruim 600 graden en laat het dan zo'n 16 uur afkoelen in de oven, doe er dan een transparante glazuur overheen van Botz. Laat dit 24 uur drogen en stook de oven daarna in 7 à 8 uur naar 1060 graden. Laat het daarna minstens 12 uur afkoelen in de oven. Nu zitten er steeds doffe plekken in het glansglazuur! Wat kan ik hieraan doen? En kan je het nog een keer glazuren met transparante glazuur?
Groetjes,
Odilia
Ik zou graag willen weten wat ik verkeerd doe. Ik beschilder biscuit gebakken aardewerk met onderglazuur van claybright. Dat gaat op zich prima. Ik stook de oven daarna in 3 uur naar ruim 600 graden en laat het dan zo'n 16 uur afkoelen in de oven, doe er dan een transparante glazuur overheen van Botz. Laat dit 24 uur drogen en stook de oven daarna in 7 à 8 uur naar 1060 graden. Laat het daarna minstens 12 uur afkoelen in de oven. Nu zitten er steeds doffe plekken in het glansglazuur! Wat kan ik hieraan doen? En kan je het nog een keer glazuren met transparante glazuur?
Groetjes,
Odilia
2 antwoorden
-
Mogelijk dat het onderglazuur te dik is geschilderd op sommige plaatsen of dat het transparante glazuur onregelmatig is opgebracht.Volgens mij kan dit probleem niet aan een bepaalde stookcurve liggen, al dient het glazuur wel op een gestelde eindtemperatuur gebakken te worden en voldoende gelegenheid(pendelen) te krijgen om glad te branden.
Mogelijk dat toevoegen van wat loodfritte de glans en uitsmelten bevordert.Ik snap niet helemaal waarom je eerst tot 600C de onderschildering bakt ,en dan gaat afkoelen,mischien dat je een gebruikt medium voor het onderglazuur 'uitgebakt', omdat het transparante glazuur anders niet pakt.Je kunt in principe over de doffe en schrale plekken weer opnieuw transparant glazuur aan brengen.
Rob -
Hallo Rob,
Dank voor je reaktie. Ik ga proberen het glazuur nog een keer aan te brengen.
De onderglazuur eerst op 400-600 graden bakken wordt geadviseerd bij de claybright kant en klare glazuren voor een optimaal resultaat. Vandaar dat ik dat eerst doe. Ik stook met cones in een kiln sitter. Het is moeilijk om tussendoor dan de temperatuur te bepalen. Ben een beginneling, dus alles is nog nieuw voor me. Moet nog heel veel leren!
Groeten
Odilia
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.