ALGEMEEN > Stoken > engobe biscuitbak

hallo medeliefhebbers van klei;)
vraagje: kunnen met engobe gedecoreerde stukken op elkaar gestapeld worden tijdens biscuitstook op 1050?

ik heb een doos vol orton cones gekregen van iemand, hartstikke lief maar er staan geen temperaturen op. het zijn small 1 1/8 cones. Heb op site van orton gekeken maar daar word ik niet echt wijzer van! iemand tips?

thanx alvast, groet jook
gevraagd

3 antwoorden

  • Op die cones staan wel codes Joke.
    op de volgende site kan je zien welke waarden in temperatuur die hebben.


    www.ortonceramic.com/.../wall_chart_degreeC.pdf

    Kan je uitprinten vanuit daar.

    met stapelen van gedecoreerd goed zou ik voorzichtig zijn.misschien hebben anderen daar meer ervaring mee.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Joke,

    Minicones van Orton hebben bij mijn weten een klein ingedrukt nummer (moet je wel goede ogen hebben!).
    In diverse boeken staat wel een lijst met bijbehorende afslagtemperaturen.

    Wat de engobe betreft hangt dat, denk ik, af van de sinter-/smelttemperatuur van de engobe (afhankelijk van de gebruikte slib).
    Op 1050 zullen de meeste engobes (tenzij het sinterengobes zijn) niet sinteren.
    Uitproberen dus als je dit niet na kunt kijken!

    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Joke, deze cones zijn zo samengesteld dat deze minerale samenstelling gaat sinteren en ombuigen als ze een zekere temperatuur BINNEN een zekere tijd hebben ondergaan. Het is als het ware de optelling van tijd EN temperatuur. Ze zullen steeds onder dezelfde condities vervormen. Een temperatuur, in dit geval 1050°C is maar een deel van de meting. Als je zeer langzaam of zeer snel deze 1050°C bereikt hebt, gaat een ander resultaat geven. Deze cones ondergaan wat uw klei en glazuur ondergaat. De betere receptenboeken zullen steeds een cone-nummer opgeven en geen temperatuur. Pendelen is dus niet meer nodig. Dit is enkel noodzakelijk als je de lucht-temperatuur meet ( met een sonde en een afleesapparaat ) en je nog niet de nodig tijd hebt vol gemaakt. Er zijn normale cones en er zijn mini-cones, beiden met een andere schaalverdeling. Op de behorende lijsten zal men een ongeveer temp./tijd indicatie geven. Let daar op, maar dit kan nog variëren naar gelang de inhoud van de oven. Deze tabellen én de gebruiksaanwijzing kan je vinden op de reeds vermelde sites.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.