ALGEMEEN > Stoken > zaagsel in de klei gerold...hoe bakken?

Als proef heb ik een 1-centimeter dikke plaat grove chamotte-klei gerold met daarin zaagsel, zoveel als de klei aankon, en nog net bij elkaar bleef. Deze wil ik nu graag bakken op 1020 C....zijn er risico's verbonden aan het mee-verbranden van het (grenen-)hout. Waarmee moet ik rekening houden?
gevraagd

2 antwoorden

  • Rookontwikkeling anne-marie.
    Is het zaagsel afgesloten van zuurstof zal er maar weinig kunnen gebeuren want voor verbranding heb je 3 elementen nodig nl: brandstof, ontbrandingstemperatuur en zuurstof.
    Als er genoeg zuurstof bij het zaagsel kan komen zal dat gaan smeulen of geheel verbranden. In het ergste geval kan de plaat ook door de rookontwikkeling gaan barsten en kunnen kraters onstaan door kleine explosies door rook dat geen uitweg kan vinden.
    Frans
    beantwoord
  • anne-marie, zaagsel of kolengruis wordt ( werd ?) gebruikt in de baksteenfabrikage als vulmiddel en de steen lichter en isolerender te maken. Het bespaard ook veel aan brandstof doordat het vulmiddel dit deels doet. Grove chamotte zal eerder haarscheurtjes veroorzaken dan zagemeel. Het ventilatiegat zeker open laten bij de stook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.