ALGEMEEN > Klei - algemeen > Walken van klei versus slijtage polsen

Hallo,
Ik ben een enthousiaste hobby keramist maar krijg met het walken van de klei steeds meer last van mijn polsen.
Heeft iemand een idee hoe ik de klei kan bewerken en ontdoen van luchtbellen? Ik heb onderzoek gedaan naar het gebruik van hulpmiddelen zoals bv een strengenpers, maar kom hier niet verder mee.

Alle ideeen zijn welkom.
gr.Maria

8 antwoorden

  • Maria, misschien is de klei reeds te hard. Trukje is poederchamotte met water te mengen, net zoveel als het zand op het strand in de vloedlijn. Een pakje van 10 kg in drie of vier hompen snijden en op de natte chamotte walken. Dit zou met wat oefenen zeer vlotjes moeten verlopen. De gewalkte hompen op elkaar slaan en opmieuw in hompen vedelen en nakneden.
    beantwoord
  • Misschien ook een tip:

    De eventueel te droge klei een nacht in een natte doek wikkelen (wel een plastic zak erover doen), en als je een paar plakken klei op elkaar legt, deze dan met een deegroller meppen! Wel een doek over de klei leggen!
    Eventuele blaasjes nog even met een naald doorprikken.
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik heb niet de indruk dat de klei echt te droog is. Ik gebruik de klei direct uit een nieuw pak.
    Recycle is inderdaad veel stugger.
    Is er een oplossing te vinden in bv een mechanisch hulpmiddel?
    Ben benieuwd of iemand hier iets op bedacht heeft.
    gr.Maria
    beantwoord
  • Klei walken is best wel een klusje waar je kramp van in de spieren van je hand, en last van je pols kan krijgen.Ik heb hier minder last van als ik walk met een stel dikke (huishoud) handschoenen.

    Rob
    beantwoord
  • Maria, klei direct uit het pak kan zeker te droog zijn of zelfs zeer stug van het liggen. Probeer mijn tip eens, en als het niet lukt kun je het pak ook bewerken met bokshandschoenen en ingespalkte kneukels.
    beantwoord
  • Tip;Een broodje klei dat stug is van het liggen en nog ongeopend in het plastic zit, kun je ook hard tegen de grond slaan en dit herhalen door steeds een andere kant van het pak tegen de grond te slaan.Het broodje is nu weer zacht en soepel.Daarna walk je de hoeveelheid die je nodig hebt voor een werkstuk met je handen, of met de huishoud handschoen.

    Rob
    beantwoord
  • Ik ga de tips uitproberen en kijken wat het beste werkt voor mij.
    Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben er mee geholpen.
    gr.Maria
    beantwoord
  • Inderdaad tegen de grond slaan of gewoon herhaaldelijk uit de hoogte smijten op een zuigende ondergrond.
    Ik kreeg knobbeltjes aan mijn polsen van het kneden.
    Zijn na rustperiode vanzelf weggegaan.
    Heb nu een schuine plaat op mijn tafel gezet: aan de ziide waar ik sta is die 15 cm hoger dan aan de overkant.
    Bovendien ga ik op een voetenbankje staan als ik ga kneden. Sta zo hoger en kan makkelijker druk uitoefenen Beiden samen zorgen voor comfortabeler walken, ook bij spiraalwalken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.