ALGEMEEN > Klei - algemeen > Sinterpunt verhogen van papier porselein

Ik ben begonnen met het maken van werk in gekleurd papierporselein.
---> (www.tinnedebruijne.be/.../velvet.html)
Het gekleurd porselein is ready made en koop ik hier in de States. Ik meng mijn eigen kleuren en verkrijg daardoor een mooi palet.
Het porselein kan gestookt worden tot 1200°C maar doordat ik er papier (2,5%) aan toevoeg verlaag ik het smeltpunt. Echter de kleuren zijn het mooiste op deze hoge t°.
Kan iemand mij tips geven over het toevoegen van een smeltpunt/sinterpunt verhoger die GEEN invloed heeft op de kleur? Ik zocht zelf al op inetrnet en vond:
- Lithium Carbonate Li2Co3
- Flint, Silica, Silicon Dioxide SiO2
- Quartz
- Feldspar
- Mulliet
Ik vind hierover echter geen informatie over de hoeveelheden en de eventuele invloed op de kleur.
Alvast bedankt, tinne

19 antwoorden

  • Tinne, volgens mij is de beste keuze Mullite ( 3 Al²O³ . 2 SiO² ) omdat dit kaolien is wat reeds hoger is gecalcineerd dan uw werktemperatuur en zoals je kan zien ook uit dezelfde mineralen bestaat als de porseleinklei. Succes.
    beantwoord
  • Dankjewel, Lucien voor je snelle antwoord! Heeft dit enig effect op de kleuren en heb je en idee hoeveel (%) ik moet toevoegen?
    Alvast bedankt! tinne
    beantwoord
  • Tinne, dit heeft absoluut geen enkel effect op de kleuren als je zuivere Mullite gebruikt. http://webmineral.com/data/Mullite.shtml
    O ja, nog de hoeveelheid. Dit zal je moeten uittesten. Ik denk zo tussen 2 en 5%.
    beantwoord
  • Hartelijk dank Lucien! Ik ga dit uittesten, zal voor September zijn, en laat je iets weten!
    Groeten, tinne
    beantwoord
  • Dag Tinne,
    ik las dat je in de States gekleurd papierporselein koopt. Kan je het merk en ev. website doorgeven, dan kan ik nakijken of ik het hier in België ook kan kopen. Vermits ik alleen nog maar met papierporselein werk, vind ik dit wel heel interessant. Succes met je werk!
    Lu
    beantwoord
  • Lu, je papierklei zélf inkleuren is een stuk goedkoper en zeer eenvoudig.
    beantwoord
  • Dag Lu,

    Hierbij de website http://www.axner.com/colored-porcelains.aspx
    Ik heb al de kleuren 50/50 gemengd en heb nu een mooi kleurenpalet van 105 kleuren. Het enige nadeel is dus dat de kleuren het mooist uitkomen op 1200°C maar met papier erbij is het smeltpunt verlaagd en heb dus problemen. Ik denk dat ook ik nu zelf mijn porselein ga inkleuren met stains. Een porselein dat hoger kan bakken.

    Heb jij nog enige tips ivm papierporselein? Welk papier gebruik jij? Hoeveel procent? Ik gebruik 2,5%

    Bedankt, tinne
    beantwoord
  • Tinne, voeg er wat ballclay of kaolien aan toe om het sinterpunt te verhogen.
    beantwoord
  • Lu & Lucien,

    Een keramisten brein ligt nooit stil en tijdens ons verlof was mijn brein bij 4O°C bijna zelf aan zijn smeltpunt toe ;-)
    Ik kwam daar op het idee dat het probleem misschien ook ligt bij het te dun werken! Ik werk zeer dun met laagjes papierporselein op elkaar. Ik denk dat ik niet 3mm kom. Zou ik misschien een minimum dikte moeten aanhouden?

    Volgende week ga ik ongeveer 10 testen en laat jullie het resultaat weten. Maar misschien hebben jullie nog enige tips ivm de dikte?

    Merci!
    beantwoord
  • Tinne, ik zie niet direct uw probleem hoor. Waarom 1200°C als het porselein reeds gaat sinetern op 1180°C ? Elk pigment gaat een invloed hebben op het sinterpunt. Op alles op gelijke temperatuur/tijd te brengen, kan je er mulliet aan toevoegen in verhouding tot het bekomen verschil. En uiteraard heeft de dikte een invloed op het sinterpunt. Vergelijk het met het bakken van een stokbrood en een groot boerenbrood. Zelfde temperatuur en zelfde tijd ?... tja, één van beiden is de klos.
    Type papiervezels ? Zoek de goedkoopste keukenrollen of WC-papier en dat is net het meest geschikte. Eierendoosjes zijn best geschikt voor de overige klei-types. ( en dan bedoel ik wel die van recupt-karton ) :-)
    beantwoord
  • Lucien,

    Weer bedankt voor je snelle antwoord!

    Op 1180°C zou goed zijn maar de kleuren komen pas echt tot hun volle recht op 1200°C!

    Als papiervezels gebruik ik isolatie isolatiepapier (reeds fijngemalen) dat hier dus gebruikt worden om zolders te isoleren. Wel heb ik gelezen dat daar brandremmer in zit en dat zou een invloed hebben op het smeltpunt! Heb je hier al iets over gehoord?
    Zou ik dan toch beter wc papier gebruiken?

    Ik ga deze week verschillende testen uitproberen met toevoeging van mulliet en ook mijn diktes uittesten! Ik laat je weten wat het resultaat is!

    Bedankt!

    tinne
    beantwoord
  • Tinne, boorzuur wordt wel eens als brandremmer gebruikt en dat kan smeltpunt-verlagend werken.
    beantwoord
  • Ok, ik denk dat ik eerst nog veel te testen heb ;-)
    Heb juist Mulitte besteld en zal dat toevoegen aan al mijn testen! Zal er ook een aantal maken met wc-papier.

    Bedankt voor al je antwoorden, helpt me goed!

    Tinne
    beantwoord
  • Dag Tinne,
    Ik ben erg benieuwd hoe je testen gelukt zijn.
    Is er door toevoeging van Mullit minder vervorming op 1200 graden?
    Hoe ging het met WC papier?
    Tevreden over de kleuren?
    Het zou fijn zijn als je iets laat weten.
    vriendelijke groeten,
    Maya
    beantwoord
  • Hallo Maya,

    Door toevoeging van 15% muliet is er inderdaad geen vervorming meer! Muliet geeft een licht gelige kleur, wat ik persoonlijk wel heel mooi vind. Maar ik wil Mason Stain toevoegen aan mijn papierklei, een lichtgeel gekleurde basis is daarom niet zo goed dus heb ik besloten om nu Molochiet (= reeds gebakken porselein) te gebruiken. Die testen moeten nog in gebakken worden.

    WC-papier geeft ook een goed resultaat. Zelfs beter dan papier insulation (wordt gebruikt om zolders etc te isoleren). Insulatie heeft te veel afval zoals: plastiek, frigoliet en dikke stukken papier, wat veel fouten geeft bij het wegbakken.

    Conclusie:
    15% mulliet (=lichtgelig)
    2,5% WC papier (= zeer fijne textuur)

    Zodra ik testen heb gedaan met Molochiet en de Mason Stains laat ik het hier weten!

    Groetjes, tinne
    beantwoord
  • Ik zorg er nu wel voor dat ik niet dunner werk dan 5mm!
    Nog eens veel dank aan Lucien!!!!
    Dit forum is een geweldige hulp!

    Resultaten kan je al zien op:
    www.tinnedebruijne.be/.../velvet%20white.html
    beantwoord
  • Tinne, dat uw gebruikte mulliet een verkleuring geeft wil zeggen dat deze niet zuiver was. Mulliet is gebakken ' porselein ', net zoals Molochiet, wat een merknaam is voor mulliet. Samenstelling Mulliet/Molochiet: 1 Al²O³ + 1 SiO². en is het resultaat van Kaolien ( 1 Al²O³ + 2 SiO² ) te verhitten tot 1400°C, waardoor deze 1 SiO² verliest.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Hier in de States wordt het nochthans anders verkocht. ''Mullite'' & ''Molochite''. De eigenaar van de winkel heeft het me ook verkocht als 2 verschillende ''componenten'' maar misschien heb ik niet alles goed verstaan, mijn engels is wel goed maar amerikaans is toch soms nog iets ander,s zeker als ze snel praten! Het zou kunnen dat het inderdaad gewoonweg over de zuiverheid gaat en heeft hij mij een ingewikkelder uitleg gegeven!

    Soit, heb weeral wat bijgeleerd, het resultaat is het belangrijkste.

    Ik laat het jullie snel weten!

    Groetjes, tinne

    beantwoord
  • Tinne, Je hebt TiO² en TiO² :

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rutiel
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Titanium%28IV%29oxide

    En je hebt mulliet en mulliet:
    http://www.imerys-molochite.com/molochite.htm
    http://webmineral.com/data/Mullite.shtml

    En zo te zien is de kans groot dat ook molochite een lichte vergeling kan geven ( zie data pdf op de site )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.