ALGEMEEN > Diversen > potten voor in de tuin

Ik ben voornemens een paar flinke potten te maken voor in de tuin.
Waar moet ik aan denken als ik potten wil hebben die zomer en winter buiten kunnen blijven? Bijv. welke klei gebruik ik? Hoe hoog moet ik stoken? Welk glazuur kan/moet ik gebruiken?
gevraagd

7 antwoorden

  • Marlene, zorg er alleen voor dat er geen water in kan blijven staan. Zelfs natte aarde kan een steengoed-pot breken bij bevriezing. Speciale klei, glazuur of temperatuur kan daar niks aan verhelpen.
    beantwoord
  • Dank Lucien,
    Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon een gaatje onderin maken en dan ben ik al een eind op de goede weg...
    Nou, dan zou het moeten lukken. Ik ga er snel aan beginnen.
    beantwoord
  • Marlene, In ieder geval lekker veel zand toevoegen aan je klei. Vraag Mathieu van der Giessen maar eens hoe hij zijn klei samenstelt. Hij maakt al vele jaren tuinkeramiek van hoge kwaliteit.
    beantwoord
  • Ja Marlene, zeker véél zand aan toevoegen. Zeker als je ze wil zien springen bij elke kwartssprong.
    beantwoord
  • Trouwens, nog even voor alle duidelijkheid:
    Ik wil deze potten uit platen opbouwen.
    Niet draaien dus, dat is letterlijk en figuurlijk te hoog gegrepen voor mij ;).
    beantwoord
  • maak je even een mooie foto, om te laten zien hoe ze geworden zijn ?
    groetjes
    beantwoord
  • Dat zal ik zeker doen, maar dat kan nog wel even duren. Ik moet er nog aan beginnen.
    Vanwege een klusprojectje hier in huis kan ik nog niet zo makkelijk bij mijn kleiwals. Staan nogal wat spullen omheen.
    Binnenkort hoop ik weer alle ruimte te hebben.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.