ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Lange opwarmtijd oven?

Weet iemand misschien of het normaal is dat de oven 3,5 uur nodig heeft gehad om tot een temperatuur van 925 graden te komen?
Moet het -nogal grote gat- waar de brander in moest, misschien kleiner?
Of -moet er misschien geen pijp op- als schoorsteen?
Wie heeft er een tip?
gevraagd

4 antwoorden

  • Ginie, voor raku is dit niet normaal. De eerste stook moet binnen het uur kunnen en de tweede stook kan op 30 minuten. Wat de reden kan zijn:
    - ingang moet diameter 2cm groter zijn dan de branderbek.
    - Verhouding ingang - uitgang moeten minstens 3 op 5 zijn. ( bijvoorbeeld : 9cm. ingang, 15 cm uitgang )
    - Oven op gas heeft absoluut geen schouw nodig en puur onzin.
    - 0,5 bar ( propaan ) moet volstaan voor oxiderend stoken tot het glazuur is uitgesmolten. Als men dan wil reduceren kan men gaan tot 1 bar. ( vlam wordt zichtbaar buiten de uitgang )
    - Gebruik van een thermokoppel bij raku-stook is ook onzinnig. Elk voorwerp heeft een andere tijd/temperatuur nodig door verschil in dikte, en plaats in de oven.
    beantwoord
  • Lucien bedankt voor je reaktie!
    Had in diverse boeken ook gelezen dat een zo'n lange opwarmtijd niet normaal moest zijn. Aangezien mijn echtgenoot bang was dat ik in het brandwondencentrum terecht zou komen als ik e.e.a. alleen zou doen, had deze -door de lange tijdsduur- al de behoorlijk de smoor in over gezellig raku-een.
    Dus de schoorsteenpijp is niet meer nodig? Had in het boek van raku-varia gezien dat ze daar wel een pijp hadden. Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie,..tja. Bij je leverancier grondstoffen heb je wel meerdere boeken over raku. Als je alle punten afloopt wat ik je heb gegeven en lukt het alsnog niet, laat maar weten.
    beantwoord
  • Zal het weer gaan proberen Lucien! Bedankt, groeten Ginie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.