ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Prijsverschil in gasflesvulling in Duitsland en Nederland!

Weet iemand misschien waarom er 10,00 euro prijsverchil zit tussen het vullen van een gasfles in Duitsland (prijs 19,00 euro), en in Nederland (prijs 29,00 euro)???
gevraagd

11 antwoorden

  • Hallo Ginie, dit komt omdat je in nederland de fles in totaal omruilt, hier mogen ze alleen afvullen bij een afvulstation, wat inhoudt dat ze je lege fles vervoeren naar dat station, en de volle flessen vise versa, zodat het merkgebonden is.
    In Duitsland kan men zijn eigen fles laten vullen, dus niet merk gebonden, heb zelf steeds mijn flessen laten vullen direct over de Duitse grens.
    Raku nu echter niet meer, dus de prijzen zijn me niet meer bekend, tot voor drie jaar terug kostte een flesvulling propaan nog 14,50 Euro, 11Kg vulgewicht.
    beantwoord
  • Ginie en Henk, flessen vullen kan in Nederland ook aan sommige benzinestations. Doe dit al ja-ren .
    beantwoord
  • Ja Lucien, bij sommige benzinestations wil men dat wel doen maar het is in Nederland verboden.
    Een half jaar geleden had ik ook nog een zacht prijsje van €14 - €16,-. maar hij durft mijn gasflessen niet meer vullen. Hij had een waarschuwing gehad en het is nu te riskant. Nu betaal ik de zogenaamde "dagprijs" van gas en worden de flessen dus gewisseld. Het lijkt wel goud!!!!!
    Zit momenteel op iets meer dan €34,-. per gasfles incl. btw.
    Tel uit je winst....
    beantwoord
  • Er zijn bedrijven in Nederland waar men gasflessen kan laten hervullen. Bij het bedrijf waar ik gas haal, wil men de metalen flessen niet meer vullen. Nu gebruik ik kunststof flessen die wel hervulbaar zijn. Maar idd, ik betaal wel 3 euro per kilo.
    beantwoord
  • Ondanks dat ik een beetje laat ben met mijn antwoord wil ik toch nog (tevens aanvullend op het onderwerp van prijsverschil in gasflesvulling van Ginie d.d 17-10-11) nog even hierop in gaan. Mijn vraag van deze discussie is namelijk mede daardoor ook ontstaan. Zodoende zit de discussie van Ginie en deze bijna op één lijn.
    Het gas wordt te duur en de oven is zo vol.

    Periodiek heb ik soms veel gas nodig en loopt het in de papieren.
    Ik kan inderdaad om het uur een stook doen en haal max. 8 stoken uit een fles. Bij een temp. buiten, rond het vriespunt haal ik de 8 stoken niet.
    Werken met een dubbele laag en daarom dus met ovenplaten maakt het geheel iets voordeliger wanneer het werk het toelaat. Ik heb nog geen verschil in tijd opgemerkt bij een gevulde enkele plaat of nog een 2e plaat er bovenop. Wel moet er rekening gehouden worden met het inpak-systeem van de oven, dat de vlam "weg" kan. Anders krijg je de oven niet op temp. Ook ik heb wel gestookt zonder ovenplaat en het werk op vuurvaste stenen geplaatst. Ook dat werkt prima.
    Ik heb een nuttige inhoud (olievat met ovenplaat) hoogte van 50 cm. dat is dus wel iets meer en gebruik regelmatig ook de volledige hoogte. Dat houdt dan soms wel in dat ik iets langer moet pendelen om ook het glazuur op de top van het werk, glad te krijgen. (werk van 45 cm. hoog)
    Gezien de bovenstaande beschrijving van Lucien zou ik misschien nog wel iets aan de isolatie van het deksel kunnen doen en het systeem met een katrol houdt me al langer bezig. Wie weet..komt tijd, komt raad.
    Ik zal bovenstaande raad van Lucien eens verder uitdiepen en zien wat mijn mogelijkheden hierin zijn.
    Bedankt Lucien voor de brede uitleg.
    beantwoord
  • Tja die kunsstof flessen zijn wel lichter om te dragen of te vervoeren en voor de kilo's uitstekend voor bijv. de caravan maar de prijs van de kunsstof fles ligt weer hoger dan die van de metalen flessen. Deze informatie hebben wij gekregen bij de caravanhandelaar en daarom was het voor ons niet rendabel om in de caravan over te gaan tot kunsstof flessen.

    Eerder moesten we een bepaald "statiegeld"betalen voor de metalen fles en de prijs hiervan was afhankelijk van de tijdsduur deze nog te gaan hadden. Dat is er nu pas af maar desondanks blijft het een dure fles want nu betaal je wel steeds hetzelfde statiegeld voor de fles maar gemiddeld genomen betaal je wél een beetje meer!
    Men geeft je een beetje met de ene hand en neemt het met de andere hand weer af.
    beantwoord
  • Gezien de inhoud van de fles, Anneke zit jij dan toch ook op 33 euro per flesvulling.
    Het gas zou dan €1,-. goedkoper kunnen zijn dan die van mij.
    Ik haal hem hier om de hoek bij een Doe-het-zelf-zaak en mogelijk moet jij er een eindje voor rijden? om de fles te laten vullen.
    Afhankelijk van de te rijden afstand komt ook dit bij de prijs van je flesje op.
    En betaal jij altijd standaard €3,-.? Heb jij niets te maken met een dagprijs?
    beantwoord
  • Hallo Lucien,aan het benzinestation?,is dit dan propaan of LPG,daar ik vroeger ook een oude LPG tank gebruikt heb om Raku te stoken.
    Dat was behoorlijk wat goedkoper,echter het rendement was stukken lager.
    beantwoord
  • Henk, dit is wel degelijk LPG wat ik laat vullen. Het rendement is hoger dan butaan. Zoek maar eens op.
    beantwoord
  • Ik hoef niet ver te rijden naar dit bedrijf, 5 minuutjes. Maar het voordeel van vullen is, dat je niet halverwege een stook van flessen hoeft te wisselen, omdat de fles leeg is. En je hebt dus sowieso geen 2 flessen nodig. Ik betaal de dagprijs, een paar maanden geleden was dit 2,75, de laatste keer, eind september, 3 euro.
    beantwoord
  • Nou mensen dat waren wel een heleboel reakties!!!
    Heel erg bedankt allemaal!
    Nu nog even over de gasfles in Duitsland, want wij wonen dus in Nordhorn, Dld.: mijn man heeft een rode gasfles gekocht (bij een ijzerwinkel) met een statiegeld van 33,00 euro die in heel Europa te hervullen is, daarbij kostte de gasinhoud 19,00 euro. Dan is dit dus inderdaad 10,00 euro goedkoper dan in Nederland.
    Maar ik wist niet dat je ook aan de tankstations een gasfles kon laten bijvullen. Moeten we ook maar eens gaan testen wat dit kost in Duitsland.
    Bedankt voor al jullie reakties!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.