ALGEMEEN > Ovens > wasemgat

Ik heb een electrische kittec oven waar enkel een "wasemgat"onderaan de bodem zit. Dit klopt toch niet volgens hetgeen ik hier al op dit forum gelezen heb? Nu wil ik een gat maken in het deksel maar ik weet niet hoe groot dit mag zijn. Mijn oven heeft een inhoud van 60 liter.
gevraagd

9 antwoorden

• maakt t wat uit waar hij zit ? bij mijn oven zit hij aan de zijkant.
    beantwoord
  • Dampen gaan toch altijd naar omhoog? Als het gat vanonder zit dan kunnen de dampen toch onmogelijk ontsnappen?
    beantwoord
  • Filip,
    Dit " wasemgat " enkel open laten beneden de 100°C als de oven beschikt over een " wasemgat " op het hoogste punt van de binnenruimte. Bedoeling hiervan is om het nog aanwezige vocht beneden het kookpunt te ventileren. Boven deze temperatuur het onderste gat afsluiten om de (zwaardere) luchtinstroom af te schermen. Voor een 60 liter oven is een 3 cm.diam. ventilatiegat bovenaan voldoende en mag/moet steeds open blijven. Enkel bij reductie ook dit afsluiten.
    beantwoord
  • "enkel bij reductie ook dit afsluiten"
    Dit begrijp ik niet goed. Ik heb altijd gedacht dat je alleen reductie in een gas-of houtoven kan krijgen?
    Verbruiken de spiralen ook zuurstof als ze roodgloeiend staan?
    beantwoord
  • anna, je kan ook in een elektrische oven neutraal en reducerend stoken door er koolstofhoudend materiaal in te brengen. ( zelfs alkohol wordt hiervoor gebruikt )
    beantwoord
  • of motteballen
    beantwoord
  • Welke dingen kan je nog gebruiken en hoeveel moet je gebruiken in een oven van 60 liter?
    Alcohol lijkt me gevaarlijk-ontploffing?
    Moet je een speciaal programma volgen?vb lang pendelen?
    Na 100 graden alle gaten dicht doen veronderstel ik?
    Is het schadelijk voor de spiralen?
    beantwoord
  • Anna, ik geef je een goede raad: begin er niet aan de eerstvolgende 10 jaar. Dit gaat nu minstens ten koste van je oven zijn.
    - mits de oven goed is afgesloten en de alkohol via een waterslot ingebracht. De ' ontploffingsreactie ' is maar even bij gebrek aan zuurstof.
    - pendelen is niet aan de orde. Het reductiemateriaal wordt maar na de glazuursmelt ingebracht.
    - Als je de verhouding niet door en door kent, gaat de rest van het ingebracht materiaal de spiralen ' reduceren '.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien voor de goede raad. IK zal hem opvolgen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.