ALGEMEEN > Ovens > Oven Instellen

Hallo,

Ik heb een Cress Oven model LT-3ks een tijd geleden gekocht zonder gebruiksaanwijzing.
Nu ben ik al heel lang aan het worstelen met de juiste stookcurve op te zetten.

Kan iemand mij vertellen waar precies de knoppen voor zijn en hoe ik deze het beste kan gebruiken?
Kan ik bv pendelen met mijn oven?

Ik heb hem nodig voor een bisquit stook van 980
en een glasbrand van 1040 graden

Bij beide zet ik nu de onderste knoppen om medium(weet iemand wat het verschil is tussen beide draaiknoppen?) en na 3 uur zet ik ze op stand 70. dan duurt de stook ongeveer 7 uur. Maar vaak komt het er niet naar wens uit (speldenprikken gesprongen glazuur)

4 antwoorden

  • Geen bericht.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Met de knoppen stel je het vermogen van de oven in.Staan beide knoppen op 100 dan gaat de oven voluit.Bak je bijvoorbeeld biscuit,dan zet je eerst allebei de knoppen op bijvoorbeeld 35 met de klep een stukje open.Na een uur zet je de knoppen op bijvoorbeeld 65.Dan doe je na een half uur de klep dicht(zorg dat er geen stroom op de oven staat) en na weer een half uur zet je de knoppen op 80 voor een uur.Daarna ga je vol op 100(let wel dit is maar een voorbeeld voor groter of massiever werk zou ik langzamer opstoken).De oven heeft een kiln sitter waarin een temperatuur staafje geplaatst dient te worden,en slaat dan automatisch af op de gekozen temperatuur.Met deze oven kan niet gependeld worden,hiervoor kun je een aparte besturingsbox aanschaffen met een micro processor.Er is geen verschil tussen de beide knoppen,ze sturen allebei een verschillend elementen circuit in de oven aan.
    Je glazuur problemen hoeven niet aan de oven te liggen maar bijvoorbeeld aan een niet passende klei/glazuur combinatie of aan te dik glazuren.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob, bedankt voor je antwoord!

    Dus ik kan niet zien of uitrekenen hoe snel hij stookt als ik hem op bv ineens op stand 100 zet...
    Kwestie van veel proberen tot je de juiste stookcurve hebt?
    Het rotte is dat hij nu soms goed eruit komt en soms niet, en ik dus niet zeker weet of het aan mijn stookcurve ligt of aan iets anders.
    Ik zou graag zeker weten dat het niet aan de stookinstellingen ligt als er iets fout gaan. Of verwacht ik dan teveel van mijn oven?

    alvast bedankt!
    beantwoord
  • Dave,zonder pyrometer kun je niet precies het temperatuur verloop zien.
    Ongeveer de kleur van de ovengloed;
    650c-begin van zichtbare gloed
    750c-donker rood
    900c-kersrood
    1060-licht kersrood
    Het langzaam opstoken van de oven is vooral van belang voor je biscuitbak,zodat werk niet springt,scheurt, of vervormt.Zolang dit niet gebeurt en de eindtemperatuur gehaald wordt kan er,wat de oven betreft niet veel fout gaan.Wordt voor een glazuur 1020-1080 als eindtemperatuur opgegeven,zou ik aan de hoge kant gaan zitten als je op meedere ovenplaten werk stookt.Vaak verschilt de temperatuur in de oven op verschillende niveau 's,en is de temperatuur onder in de oven lager als op de plek waar het temperatuur staafje doorbuigt.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.