ALGEMEEN > Stoken > stoken met kilnsitter

Ik heb een vraag, ik heb een oventje van Keramikos met kilnsitter. Dit weekend wil ik biscuit stoken op ong 1140C. Ik heb echter geen kegels in die temperatuur en geen gelegenheid om naar Haarlem te rijden om ze te kopen. Kan ik een kegeltje van 1190 C gebruiken en bij 1140C de oven uitzetten? Normaal gesproken gebruik ik de automaat maar nu zal ik handmatig opstoken. Ik besef dat ik nu de pyrometer moet vertrouwen ipv het kegeltje..

Groeten, Caroline
gevraagd

10 antwoorden

  • Als je een pyrometer hebt kun je bij 1140C gewoon de stekker van de oven er uit trekken.Een pyrometer is over het algemeen zelfs nauwkeuriger dan een kegeltje.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt Rob voor je snelle reactie!
    Het is het antwoord waar ik op hoopte,

    Groeten, Caroline
    beantwoord
  • Zelf heb ik geen ervaring met een kegeltje maar elders in dit forum meen ik me te herinneren dat er vermeld is, dat juist een kegel nauwkeuriger meet dan de pyrometer. :-)
    Ik trek daaruit de conclusie dat daarover de meningen schijnen te verschillen......

    beantwoord
  • Hallo Marrie, kegeltjes zullen nauwkeuriger het smeltpunt weergeven dan een pyrometer, maar ook de lengte van de stook is van invloed op het smeltpunt van een kegeltje,en niet alleen de temperatuur.Zou je een lang stookschema aanhouden dan smelt het kegeltje op een andere temperatuur dan met een kort stookschema.Dit is een onnauwkeurigheid bij het gebruik van de kegeltjes.Ook pyrometers zullen hun onnauwkeurigheid hebben,maar is die eenmaal bekend dan zou je er dus wat bij of wat af kunnen rekenen.
    Rob
    beantwoord
  • Zo heb ik het ook begrepen, bij deze stook komt het gelukkig niet zo heel erg nauw. Het is wel boeiend om met kegeltjes te stoken als je een oven met regelapparaat gewend bent. En ik moet zeggen, het valt me 100% mee. Het oude beestje doet het perfect. (de oven dus).
    groeten, Caroline
    beantwoord
  • Caroline, 1140 is toch de maximale opgegeven bovengrens voor krijt aardewerk.Zou je bijvoorbeeld 50 graden hoger stoken,de temperatuur van je kegeltje,zou je problemen kunnen krijgen met vervorming en het later opbrengen van glazuur.Maar ja,misschien is je biscuit stook wel helemaal geen krijt aardewerk en maakt die 50 graden inderdaad niet zoveel uit.Ook al is je kegeltje van 1190 nu niet doorgebogen bij 1140,je kunt dit kegeltje geen tweede keer gebruiken.

    Rob
    beantwoord
  • Nee hoor, het is zeker niet de bedoeling om 50 graden hoger te stoken. Ik dacht aan een onnauwkeurigheid van enkele graden. Inmiddels is het probleem opgelost. De stukken pasten alleen maar rechtopstaand ipv liggend in het oventje, dat was veel te riskant en de deadline komt snel dichterbij. Vanmiddag mijn krachtstroomoven naar mijn zus gebracht, krachtstroomverlengkabel gezocht en gevonden en nu staat hij aan, met het vertrouwde regelpaneel. Dank voor de tip over het (niet)hergebruiken van de kegeltjes.
    Caroline
    beantwoord
  • Caroline, ik vrees dat over de werking van een smeltkegel wat onbegrip bestaat.
    De temperatuur kan nooit los worden gezien van de tijd die een stook hierover doet. Het principe is als volgt : Om een glazuur te laten uitsmelten heeft men een bepaalde tijd én temperatuur nodig.
    Als men snel stookt heeft men een hogere temperatuur nodig dan,
    als men traag stook een lagere temperatuur nodig heeft. DUS: Snel stoken = hogere temperatuur. Traag stoken = lagere temperatuur, om hetzelfde resultaat te bekomen. Dit is wat deze smeltkegels doen: rekening houden met de tijd EN de temperatuur. Voorbeeld: Een glazuur wat men Raku zal stoken ( snel ) zal een hogere temperatuur nodig hebben om uit te smelten als dat je dezelfde glazuur in een elektrische oven ( langzamer ) zou stoken, waarbij dit glazuur reeds op een lagere temperatuur zal uitsmelten. Dus je dood staren op enkele graden hoger of lager op je thermokoppel is totaaaaaaal zinloos. Zelfs als je een bepaalde temperatuur zou instellen en één stuk zou stoken in de oven, zal dit een ander resultaat geven ( wél uitgesmolten of reeds druipen ) bij een volle oven, gezien deze méér kg. moet opwarmen en dus langzamer de ingstelde temperatuur zal bereiken. Dat is ook de zin van ' pendelen ' door extra tijd aan de temperatuur toe te voegen. Men kan ook i.p.v. pendelen, hoger stoken, wat weer zal voldoen aan het principe hierboven duidelijk gemaakt.
    beantwoord
  • Lucien, dank voor je reactie, het principe van de smeltkegels was me min of meer duidelijk. Wat ik wilde zeggen is dat voor de ovenlading waar het om ging het niet zo veel uitmaakte of het een paar graden hoger of lager gestookt werd, uiteraard in combinatie met de gekozen stooktijd. Er zat o.a. een stuk in van zwartbakkende klei (max 1200 C). Hij is prachtig zwart uit de oven gekomen op 1140C met een langere stooktijd en een kwartiertje pendelen. Ik heb geen ervaring met deze klei op 1200 graden en een snelle stook, maar dit werkte prima.
    beantwoord
  • Caroline, ik hoop dat de overige forumbezoekers uit je resultaten van dit stooktraject het nodige kunnen opsteken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.